To moje i ci tego nie dam!

To moje i ci tego nie dam!

Egocentryzm u dziecka to naturalny etap, który jest obecny podczas jego dorastania. Mały człowiek zaczyna dostrzegać własne potrzeby oraz ograniczenia, więc próbuje forsować swoją wolę w celu osiągnięcia tego, co w danym momencie chce. Nie zawsze może to uzyskiwać, szczególnie, że pewne pragnienia nie są możliwe do zrealizowania z różnych przyczyn, między innymi tych związanych z potrzebami i wartościami otoczenia. Jest to jednym z powodów dla których warto uczyć dzieci umiejętności społecznych, w czym szczególnie ważne są zachowania empatyczne.

 

A czas przedszkolny, (a potem wczesnoszkolny), jest tym, w którym dziecko przechodzi z etapu egocentrycznego nastawienia na siebie do etapu „wchodzenia w cudze buty” oraz próby współpracy w celu osiągania wspólnych zamierzeń czy korzyści – chociażby w zabawie. Rozwój zachowań empatycznych jest oczywiście procesem i nie następuje z dnia na dzień. Wiadomo także, że należy dbać o to, aby dziecko zwracało uwagę na potrzeby otoczenia od jak najwcześniejszych lat, równoważąc to z dążeniem do realizacji własnych potrzeb – czyli szukanie kompromisów. Kiedy jednak z jakichś powodów w danym momencie życia dziecka lub podopiecznego potrzebujemy intensywniej wspierać rozwój jego umiejętności społecznych, w tym empatii, to zawsze warto sięgać po ciekawe treści, ćwiczenia czy zadania. Jeśli nie macie takich w zanadrzu lub potrzebujecie nowych, to myślę, że książka Hiedi France „Empatia” będzie cennym narzędziem do wykorzystania.

 

Ta ponad 150-stronicowa książka zabiera nas w podróż do osiągnięcia supermocy jaką jest Empatia. Jak wspomniałam wyżej, to ważna umiejętność, dzięki której rozumiemy uczucia oraz innych ludzi, a oni nas. We wspomnianej książce dzieci w wieku 6 – 9 lat mogą kształcić zachowania, których pierwsze litery tworzą akronim SERCE:

Słuchanie aktywnie – wspiera w usłyszeniu drugiego człowieka i rozumieniu go dzięki wykorzystaniu skupienia (koncentracji umysłu), postawy ciała oraz komunikacji werbalnej,

 

Empatyczna obserwacja – przyglądamy się zachowaniu innych ludzi, aby zauważyć co czują – szczególnie poprzez odczytywanie komunikacji niewerbalnej,

 

Refleksja – polega na zastanawianiu się jak inni widzą świat wokół, co pomoże zrozumieć ich odczucia, zbliżyć się do nich, przez co nawiążemy przyjaźnie,

 

Czucie i doświadczanie – stwierdzamy co inni czują w związku z różnymi sprawami, dzięki czemu łatwiej zrozumiemy ich emocje (oczywiście najpierw porządnie przyjrzyjmy się uczuciom naszego młodego człowieka, gdyż dzięki lepszemu zrozumieniu siebie łatwiej zrozumie reakcje innych) i odłożymy na chwilę własną perspektywę,

 

Empatyczne działanie – pokazanie innym jak nam na nich zależy, co możemy dla nich zrobić. Ćwiczenia z książki obejmą obszary domu, szkoły oraz świata.

 

 

Te umiejętności tworzą Tarczę Empatycznego Serca, która jest ważna w budowanie silnych i pozytywnych relacji z innymi osobami. Zanim wspólnie z dziećmi przejdziemy do kształtowania tych ważnych sfer, mamy szansę ocenić poziom empatii i troski naszego małego człowieka, żeby wiedzieć w jak intensywnym stopniu należy z nim pracować. Dodatkowo uczymy naszych podopiecznych szacunku i dostrzegania piękna w różnicach międzyludzkich oraz akceptacji różnych perspektyw. Wszystko to jest podstawą do rozwijania wyżej wspomnianych umiejętności tworzących akronim SERCE.

 

Każda z wymienionych sfer jest wzmacniana za pomocą ciekawych, kolorowych i praktycznych ćwiczeń, utrzymanych w znanej już (a przeze mnie lubianej) konwencji układu graficzno – merytorycznego. Każda większa część zawiera kilka małych rozdziałów, które mają krótką i prostą część teoretyczną, a następnie zadania do przemyślenia, wykonania. Treści są napisane bezpośrednio do dziecka, dzięki czemu nie musimy już przeformułowywać poleceń.

Ważnym dodatkiem jest część bezpośrednio skierowana do rodziców, w której odnajdziemy tematy do rozmów oraz ćwiczenia do wykonywania razem.

 

 

Empatia to podstawa w pozytywnym funkcjonowaniu w zespole, czy grupie, więc praca nad tym obszarem jest jak najbardziej uzasadniona. Im wcześniej będziemy ku temu czynić starania, tym szybciej dla dziecka zachowania empatyczne staną się naturalne, a tym samym chętne do wprowadzania. Warto więc od najmłdoszych lat wspierać dzieci w procesie rozumienia innych, co zaprocentuje dobrymi, zgodnymi z szacunkiem, relacjami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powrót na górę

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij