Cortex-owy zawrót głowy

Cortex-owy zawrót głowy

Wielu z was na swojej szkolnej (i życiowej) drodze napotyka dzieciaki posiadające opinie lub orzeczenia z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej. Dokumenty te stwierdzają jednoznacznie, w jakim zakresie funkcjonowania osoby je posiadające wymagają wsparcia lub które obszary są zaburzone i wymagają usprawniania.

Doskonalenie szeroko pojętych funkcji poznawczych jest często jednym z zaleceń, które czytamy w zapisach wyżej wymienionych dokumentów. W związku z tym podczas zajęć terapeutycznych, rewalidacyjnych czy korekcyjno – kompensacyjnych staramy się sprostać temu, co zamieszczono w opinii lub orzeczeniu. Można to robić na wiele sposobów: poprzez karty pracy, zadania praktyczne lub przez gry. Te ostatnie zazwyczaj są entuzjastycznie przyjmowane przez uczniów – i nie ma co się dziwić: atrakcyjna forma, niepewność wygranej czy rywalizacja z nauczycielem sprawia, że zajęcia ożywają i sprawiają przyjemność obu stronom. Chcąc przybliżyć trochę więcej możliwości, niż książki, zapraszam was dzisiaj do poczytania o grze, której nazwa nawiązuje do bardzo rozwiniętej części mózgu, czyli kory mózgowej.

„Cortex”, bo taki jest tytuł gry, to pozycja, która w ciekawy sposób rozwija wiele funkcji poznawczych. Robi to poprzez rozwiązywanie 8 rodzajów testów.

Są to:

  • Pamięć – wymienianie rzeczy znajdujących się na obrazku
  • Labirynt – znalezienie wyjścia
  • Kolor – określenie, w którym przypadku kolor i napis się zgadzają
  • Koordynacja – ułożenie palców dłoni według obrazka
  • Para – znalezienie pary
  • Częstotliwość – określenie, który element występuje najczęściej
  • Rozumowanie – dobranie pasującego elementu
  • Wyzwanie – rozpoznawanie obrazka za pomocą dotyku

Gra jest na czas, to znaczy, że gracze na przemian losują zadania i wykonują je. Osoba, która pierwsza prawidłowo wytypuje rozwiązanie, zabiera kartę dla siebie. Kiedy zdobędzie 3 karty jednego rodzaju testu, może wymienić je na 1 fragment mózgu. Żeby wygrać należy zdobyć jego 4 części.

Tak jak wspomniałam wyżej, analizując tę grę, można zauważyć, że wspomaga ona usprawnianie wielu funkcji poznawczych. Są to między innymi:

  • pamięć,
  • spostrzeganie,
  • myślenie,
  • uwaga i jej przerzutność,
  • abstrahowanie,
  • podejmowanie decyzji,
  • rozwiązywanie problemów,
  • odraczanie reakcji,
  • giętkość (płynność poznawcza),
  • hamowanie dominującej reakcji i odporność na dystrakcję.

Oprócz tego mamy możliwości pracy nad koordynacją wzrokowo – ruchową, refleksem czy usprawnianiem zmysłu wzroku i dotyku.

Gra „Cortex” jest alternatywą nie tylko na zajęcia szkolne lub terapeutyczne, ale także wspólne spędzanie czasu z rodziną. Odrobina rywalizacji, sprytu i spostrzegawczości pozwoli wygrać dzieciom z rodzicami, lub odwrotnie 🙂 Na pewno zapewni masę frajdy, a przy tym będzie pożyteczne, bo pomoże w gimnastykowaniu dopiero rozwijającego się mózgu dzieci i trochę już starzejącego się mózgu rodziców (nie zapominajmy, że ćwiczenia dotyczące wyżej wspomnianych funkcji są bardzo ważne dla osób dorosłych, gdyż mogą opóźniać procesy starzenia się mózgu, czyli utrzymywać go w formie poznawczej jak najdłużej to możliwe).

Jeśli więc szukacie czegoś, co urozmaici wasze wieczory domowe, lub dni w szkole, z czystym sumieniem mogę polecić tę grę 🙂

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powrót na górę

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij