Wielu z was na swojej szkolnej (i życiowej) drodze napotyka dzieciaki posiadające opinie lub orzeczenia z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej. Dokumenty te stwierdzają jednoznacznie, w jakim zakresie funkcjonowania osoby je posiadające wymagają wsparcia lub które obszary są zaburzone i wymagają usprawniania.
Doskonalenie szeroko pojętych funkcji poznawczych jest często jednym z zaleceń, które czytamy w zapisach wyżej wymienionych dokumentów. W związku z tym podczas zajęć terapeutycznych, rewalidacyjnych czy korekcyjno – kompensacyjnych staramy się sprostać temu, co zamieszczono w opinii lub orzeczeniu. Można to robić na wiele sposobów: poprzez karty pracy, zadania praktyczne lub przez gry. Te ostatnie zazwyczaj są entuzjastycznie przyjmowane przez uczniów – i nie ma co się dziwić: atrakcyjna forma, niepewność wygranej czy rywalizacja z nauczycielem sprawia, że zajęcia ożywają i sprawiają przyjemność obu stronom. Chcąc przybliżyć trochę więcej możliwości, niż książki, zapraszam was dzisiaj do poczytania o grze, której nazwa nawiązuje do bardzo rozwiniętej części mózgu, czyli kory mózgowej.
„Cortex”, bo taki jest tytuł gry, to pozycja, która w ciekawy sposób rozwija wiele funkcji poznawczych. Robi to poprzez rozwiązywanie 8 rodzajów testów.
Są to:
- Pamięć – wymienianie rzeczy znajdujących się na obrazku
- Labirynt – znalezienie wyjścia
- Kolor – określenie, w którym przypadku kolor i napis się zgadzają
- Koordynacja – ułożenie palców dłoni według obrazka
- Para – znalezienie pary
- Częstotliwość – określenie, który element występuje najczęściej
- Rozumowanie – dobranie pasującego elementu
- Wyzwanie – rozpoznawanie obrazka za pomocą dotyku
Gra jest na czas, to znaczy, że gracze na przemian losują zadania i wykonują je. Osoba, która pierwsza prawidłowo wytypuje rozwiązanie, zabiera kartę dla siebie. Kiedy zdobędzie 3 karty jednego rodzaju testu, może wymienić je na 1 fragment mózgu. Żeby wygrać należy zdobyć jego 4 części.
Tak jak wspomniałam wyżej, analizując tę grę, można zauważyć, że wspomaga ona usprawnianie wielu funkcji poznawczych. Są to między innymi:
- pamięć,
- spostrzeganie,
- myślenie,
- uwaga i jej przerzutność,
- abstrahowanie,
- podejmowanie decyzji,
- rozwiązywanie problemów,
- odraczanie reakcji,
- giętkość (płynność poznawcza),
- hamowanie dominującej reakcji i odporność na dystrakcję.
Oprócz tego mamy możliwości pracy nad koordynacją wzrokowo – ruchową, refleksem czy usprawnianiem zmysłu wzroku i dotyku.
Gra „Cortex” jest alternatywą nie tylko na zajęcia szkolne lub terapeutyczne, ale także wspólne spędzanie czasu z rodziną. Odrobina rywalizacji, sprytu i spostrzegawczości pozwoli wygrać dzieciom z rodzicami, lub odwrotnie Na pewno zapewni masę frajdy, a przy tym będzie pożyteczne, bo pomoże w gimnastykowaniu dopiero rozwijającego się mózgu dzieci i trochę już starzejącego się mózgu rodziców (nie zapominajmy, że ćwiczenia dotyczące wyżej wspomnianych funkcji są bardzo ważne dla osób dorosłych, gdyż mogą opóźniać procesy starzenia się mózgu, czyli utrzymywać go w formie poznawczej jak najdłużej to możliwe).
Jeśli więc szukacie czegoś, co urozmaici wasze wieczory domowe, lub dni w szkole, z czystym sumieniem mogę polecić tę grę