Emocjonalni chłopcy czyli precz ze stereotypami!

Emocjonalni chłopcy czyli precz ze stereotypami!

We współczesnej kulturze chłopcy są często spostrzegani jako ci, którzy muszą być twardzi, nie okazywać uczuć i postępować zgodnie z ” męskim kodeksem zachowania”. Brak możliwości w zaznaniu i okazywaniu uczuć powoduje, że dorośli mężczyźni, pozbawieni więzi emocjonalnych, nie osiągają sukcesów życiowych w takim stopniu, w jakim mogliby, gdyby ich potrzeby bliskości były dopuszczane do głosu i zaspokajane. Jak można zaradzić takiemu stanowi rzeczy? Pewne wskazówki i odpowiedź może przynieść lektura książki autorstwa psychologa Michaela Reicherta „Jak wychowywać chłopca. Potęga relacji w kształtowaniu dobrych ludzi” Wydawnictwa Mamania

Autor zauważa, że społeczeństwo często ulega nieświadomym stereotypom dotyczącym chłopców. Według utartych schematów młodzi mężczyźni powinni być nieustępliwi, nie poddawać się bez walki i za wszelką cenę dążyć do swego. Zdarza się również, że rodzice mając określoną wizję „męskości” swojego syna, wtłaczają go w stworzoną przez nich tożsamość, stosując stereotypowe hasła „bądź mężczyzną”, „stań się lepszy od dziewczynek” czy „chłopaki nie płaczą”. Chcą osiągnąć pewność siebie, wolę walki i determinację u chłopca. A co osiągają? Wahania nastrojów, nieakceptację siebie i wpojone hasło: „nie jestem wystarczająco dobry”.

Nie tylko zachowanie rodziców przynosi taki sposób myślenia o sobie i zaprzeczania chłopięcym potrzebom emocjonalnym. Męskość potrafi dominować również w mediach, telewizji czy grach zachęcając i promując agresję i zdobywanie, pomimo możliwej niechęci do tych zachowań. Stara się również ograniczyć rolę matek, uzasadniając, że zażyły kontakt z matką uczyni z chłopców słabych.

A chłopcy potrafią wiele zbudować na dobrej relacji. Również w szkole. Jeśli spotkają na swojej drodze życzliwego nauczyciela, który poświęci czas i otworzy serce, mogą odnaleźć chęć do zdobywania wiedzy, rozwoju oraz wykorzystywać szanse, które będą później wspominać. „Chłopcy, podobnie jak dziewczynki, mają takie same podstawowe ludzkie potrzeby, a ich ignorowanie jest fatalne w skutkach. ” Potrzebują zdrowych, silnych i pełnych uczuć relacji, aby rozkwitać. Wiary w nich i akceptacji, nie wtłaczania w kogoś, kim nie są. Chłopcy rodzą się z taką samą potrzebą bliskości i wyrażania emocji, jednak przez stereotypową socjalizację zaczynają inaczej wyrażać swoje odczucia, a nawet przestać je wyrażać. Mogą postrzegać okazywanie różnych emocji jako słabe. Według stereotypów chłopcowi przyzwala się na wyrażanie głównie złości. A gdzie pozostałe emocje? Strach, wstyd, smutek?
Dlatego tak ważne jest głośne mówienie o tym, że chłopcy nie muszą ukrywać swoich uczuć. Mogą być szczerzy, otwarci, autentyczni. Niewchodzący w nieswoje tożsamości. Coraz częściej daje się zauważyć uczestnictwo chłopców w zajęciach czy rozmowach poświęconych ich potrzebom i emocjom. Coraz więcej dorosłych mężczyzn otwarcie mówi o swoich uczuciach, ojcostwie i tym, co chcą przekazać swoim dzieciom. O przyjaźni. Nie jest prawdą, że chłopcy nie wchodzą w głębokie relacje między sobą. Wchodzą i bardzo ich potrzebują. Ktoś, kto ich zrozumie, wesprze jest niezwykle potrzebny i pomocny. Niestety zdarza się, że przerywają lub spłycają swoje relacje z obawy bycia postrzeganym jako mało męskim. Warto więc wspierać synów czy uczniów w utrzymywaniu autentycznych, bliskich relacji, gdyż ” Chłopcy, którzy czuli się szanowni i doceniani w swoich relacjach, wydawali się bardziej odporni na oczekiwania innych ludzi i w efekcie byli bardziej wierni sobie”. Przykład, czerpany z domu, a dotyczący zdrowych, fajnych relacji, sprawi, że przyjaźnie zawierane przez chłopców i tworzenie grup będą oparte na szacunku i odpowiednich, niepatologicznych normach. Dlatego warto tworzyć warunki do rozwoju przyjaźni, poprzez organizowanie czasu i przestrzeni na utrzymywanie zażyłości synów z rówieśnikami.

Bliskie relacje to nie tylko przyjaźń. Miłość, intymność i seks równie często goszczą w myślach chłopców. Jednak przez ogólnie dostępną pornografię i nieodpowiednie wzorce seksualne, młodzież zaczyna mieć wypaczone pojęcie satysfakcjonujących kontaktów płciowych. Postrzeganie drugiej osoby jako przedmiotu w kwestii zaspokojenia popędu, poparte nie mającymi poparcia w rzeczywistości obrazami z filmów „dla dorosłych”, nie tylko powodują ryzyko nadużyć, ale również hamują naturalne potrzeby intymności i bliskości, które mogłyby iść w parze z seksem. Co może być na to „lekarstwem”? Otwartość otoczenia na miłosne potrzeby chłopców i gotowość do słuchania o obawach i potrzebach w kontekście seksualnym. Danie sygnału gotowości do rozmów w tym temacie i spokojne czekanie na odpowiedź.

A co ze sportem ? To kolejne ważne dziedziny w życiu młodego człowieka. Sport daje poczucie więzi, wspólnoty i możliwości przeżywania otwarcie uczuć, których zazwyczaj chłopcy mogą się krępować. Warto jednak zmieniać pojawiającą się podczas niego manifestację siły i stereotypowo postrzeganej męskości na zdrowe podejście ze wszystkimi zasadami fair play. Tym bardziej, że agresywna gra nie sprzyja zdrowiu fizycznemu i psychicznemu chłopców.
Przemoc potrafi przenieść się także na inne dziedziny życia chłopców, którzy mogą chcieć udowadniać swoją wartość i dbać o własne bezpieczeństwo poprzez bójki czy inne niebezpieczne zachowania. Stałe i czytelne normy oraz szybkie reakcje środowiska na zachowania agresywne mogą być remedium na tę bolączkę.

To tylko kilka wątków poruszanych w tej inspirującej książce. Warto po nią sięgnąć, czy to ze względów prywatnych, czy też zawodowych. Treść was wciągnie i pozwoli spojrzeć na problematykę wczesnych lat życia mężczyzn z perspektywy uczuć i relacji, nie zaś stereotypów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powrót na górę

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij