
Zasmucone oczy, nerwowy oddech, obgryzione końcówki od długopisów… Nie, to nie obraz zapracowanego pracownika pedagogicznego szkoły (przynajmniej nie na ten wpis). To nieodległy widok ucznia i uczennicy, którzy zorientują się, że do końca roku szkolnego pozostały 2 miesiące.
A gdy się tak stanie, to uszy nauczycielskie będą słuchały próśb zanoszonych ku możliwościom poprawiania ocen, pozyskiwania prac dodatkowych i punktów dodatnich. „Standardowe procedury” postępowania w ramach nadrabiania i poprawiania średniej.
Wszyscy wiemy, że systematyczna nauka jest ważna. Wiemy, że motywacja wewnętrzna jest pomocna. Ale też wiemy, że naszym uczniom i uczennicom trudno czasem o tym wszystkim pamiętać i próbują się uczyć na szybkiego, w ostatniej chwili i…. nieskutecznie. Stąd też nieocenione mogą być techniki skutecznego uczenia się, które przekazujemy na tego typu zajęciach, jak również podczas zwykłych, codziennych rozmów. W ostatnim czasie sięgam do bardzo ciekawej pozycji, która jest zbiorem pomocnych technik dotyczących uczenia się – i muszę przyznać, że zawarte w niej propozycje są interesujące i inspirujące. Tworem, o którym piszę, jest „Nawigator nauki, czyli jak się uczyć, żeby się nauczyć i nie utonąć w morzu wiedzy” autorstwa pań Michaliny Płotki i Agaty Koss.
Ten e-book skierowany jest do uczniów i uczennic klas 4 – 8, którzy z różnych względów mają trudność w rozplanowywaniu nauki. Przyczyną nie musi być tylko niedostatek czasu i zbliżający się koniec semestru, ale także nieadekwatne wyniki nauki w stosunku do poświęcanego czasu czy brak znajomości urozmaicających technik. Proponowane metody mogą być wykorzystywane podczas zajęć w szkole, jak również rodzice znajdą tu inspirację, którą mogą wykorzystać w celu wspierania swoich dzieci. Treści zawierają się w następujących rozdziałach.
- Higiena nauki, czyli jak przygotować się do pracy. Kierowanie się odpowiednimi zasadami podczas uczenia się jest już połową sukcesu, gdyż takie podejście dba zarówno o zmysły, jak również tworzy podwaliny pod skuteczne i pełne wykorzystywanie procesów poznawczych młodych mózgów.
- Metody planowania nauki. Czy nasz młody człowiek powinien być jak tancerka, która drobnymi, systematycznymi krokami planuje swoją pracę? A może mógłby kierować się „metodą króla boksu” i dzielić materiał na mniejsze części a następnie je ze sobą przeplatać? I ostatecznie to wszystko połączyć ze sobą za pomocą „techniki pomodora”? Warto sprawdzić!
- Metody nauki. Istnieje wiele przydatnych metod, które mogą być wykorzystywane do przyswojenia wiedzy. Jedne będą bazować na stawianiu odpowiednich pytań i szukaniu na nie odpowiedzi, by zapamiętać informację. Kolejne nawiążą do mini – ściąg (fiszek), posługiwania się jak najczęściej uczonym się przez siebie językiem, stworzenia idealnego dzieła z wykorzystaniem posiadanej wiedzy, czy tłumaczenia zdobytej wiedzy w celu utrwalenia i osłuchania się. Każda ma swoje korzyści!
- Jak notować? Poprzez odpowiednie wykorzystywanie formy utrwalania zdobywanej wiedzy młody człowiek może stworzyć bardzo pomocne skróty pamięciowe, co uczyni jego naukę jeszcze efektywniejszą, a przy tym ciekawą i angażującą. Znajdziemy tu miedzy innymi zasady tworzenia map myśli, akronimów, sketchnotek czy haków pamięciowych.
- Powtórki. Czyli w jaki sposób powtarzać, aby przynosiło to wymierne korzyści
Dodatkowo odnajdziemy w ebooku strony gotowe do powielania i przedruku.
Dzięki tej pomocy młodzi ludzie nauczą się odpowiednio organizować swoją pracę, skutecznie wykorzystywać wyznaczony czas do nauki, tworzyć przydatne pomoce do powtórek, a przede wszystkim odzyskają kontrolę nad procesem uczenia się co da im poczucie stabilności, skuteczności i efektywności.
Jeśli chcecie zobaczyć filmik z środka e-booka to zapraszam na swoją stronę na Facebooku: KLIK!