Raz, dwa, trzy, jak rozwój kompetencji rozegrasz ty?

Raz, dwa, trzy, jak rozwój kompetencji rozegrasz ty?
No właśnie. Dla specjalistów szkolnych, nauczycieli czy osób prowadzących gabinety prywatne pytanie to powraca jak bumerang.
  • Powraca gdy przychodzą nowi podopieczni.
  • Powraca w trakcie zajęć, gdy pomysły się wyczerpują lub utarte ścieżki się nudzą.
  • Powraca,gdy trzeba wprowadzić jakąś innowację.
I gdy powraca to szukamy. Szukamy nowości, narzędzi uniwersalnych, lub takich, które coś w sobie łączą.
Więc ja, na koniec tygodnia, przedstawiam Wam pomoc, której jako pierwszej byliście ciekawi, a jakiej możliwości można wykorzystać podczas zajęć. Jest to „Pudełko terapeutyczne” od Mijamysie.pl – gry edukacyjno – terapeutyczne
Choć dwie talie, które odnajdziemy w pudełku, dotykają różnych aspektów, to wpisują się w rozwój ważnych umiejętności jakimi są kompetencje emocjonalno – społeczne. Rozumienie swoich stanów wewnętrznych, wyrażanie ich, jak również poprawne odczytywanie norm społecznych i stosowanie się do nich z jednoczesnym poszanowaniem uczuć drugiego człowieka to istotne elementy psychoedukacji, które zawarte są w „Pudełku Terapeutycznym”. A co dokladnie ono nam oferuje?
Karty metaforyczne.
Użycie kart metaforycznych pozwala odkrywać nieznane i nieuświadamiane do tej pory odczucia, przemyślenia, stany wewnętrzne. Umysł instynktownie potrafi wybrać obraz, który pasuje do jego kondycji.
Odnajdywanie elementów lub postrzeganie całości karty jako uosobienia przejawianych w danym momencie wartości czy potrzeb stanowi niesamowitą przygodę i daje możliwość wyrażenia siebie na zewnątrz.
Stworzenie warunków do skupienia się i wyboru obrazu, odpowiednie zadawanie pytań, a przede wszystkim otwarcie otoczenia na wysłuchanie odpowiedzi jest szansą zgłębienia wnętrza drugiej osoby.
Gdy nasi rozmówcy, niezależnie, czy są to osoby dorosłe czy uczniowie, wybiorą kartę, która z jakiegoś powodu przykuła ich uwagę, możemy wysłuchać powodów dla jakich to zrobili. Kolejną możliwością jest poproszenie o odwrócenie obrazu i wybór jednego z pytań tam zapisanych, będących bezpośrednim nawiązaniem, jak również sami możemy zaproponować któreś z nich.
Czytelność i prostota kart są atutami, które z jednej strony poprzez swoją konkretność tworzą dopowiedzianą całość, a z drugiej są podstawę pod snucie rozbudowanych, historii z nieoczekiwaną puentą.
Moi uczniowie z łatwością dokonywali wyboru obrazów, które świadczyły o ich stanie wewnętrznym, potrafili połączyć je w jeden wątek – wątek ich nastroju – a następnie, na tej podstawie, analizować co jeszcze może się w ich życiu zadziać.
„Co ty wiesz Panie Jeż”
Karty, które wchodzą w skład quizu, idealnie wpasowują się w tematykę zajęć prowadzonych w konwencji Treningu Umiejętności Społecznych, zajęć rozwijających komepetencje emocjonalno – społeczne czy rewalidacyjnych , których celem jest między innymi kształtowanie sfery emocji czy życia społecznego.
 Pytania, zawarte w tej grze, poddają pod zastanowienie utarte stereotypy oraz nieadekwatne do rzeczywistości schematy, które funkcjonują w społeczeństwie i są bez przemyślenia przekazywane dalej. Quiz zachęca do refleksji nad własnymi emocjonalnymi reakcjami, nawykami czy przekonaniami.
Pytania są zadawane w formule zamkniętej, to znaczy możemy na nie odpowiadać tak lub nie oraz posiadają prawidłową odpowiedź, wyjaśnioną na odwrocie.
Autorzy proponują trzy wersje, które możemy z powodzeniem wykorzystywać w grupie większej, mniejszej, jak również podczas wyjazdu czy wymyślając własne warianty.
  • Będąc w mniej licznym gronie uczestnicy mogą zdobywać punkty poprzez samodzielną odpowiedź lub wyznaczenie gracza, który jej udzieli za nich, a tym samym oboje zdobędą punkty. Istnieją też bonusy w postaci pytań dodatkowych, opatrzonych diamentem, uprawniające do extra punktów.
  • Jeśli zależy nam na ćwiczeniu umiejętności współpracy to możemy spróbować stworzyć wariant kooperacyjny, w którym wszyscy myślą nad odpowiedzią i po stwierdzeniu jej prawdziwości razem zdobywają punkty.
  • W klasie lub dużej grupie uczestnicy mają możliwość głosowania na prawidłową odpowiedzią, co następnie stanowi świetną okazję do dyskusji.
Osobiście miałam okazję testować grę w małych grupach, gdzie uczniowie z powodzeniem odpowiadali na pytania, potrafili znaleźć uzasadnienie dla swoich odpowiedzi, w sposób, który pokrywał się z tymi z odwrotu karty, jak również potrafili w kreatywny sposób rozpatrywać poruszane kwestie.
„Pudełko terapeutyczne” może być pomocnym narzędziem nie tylko w szkole czy gabinecie prywatnym, ale także podczas rodzinnych wieczorów i spotkań ze znajomymi, gdzie będzie można poszerzać horyzonty wiedzy, ale także zrozumienia osób obok. Ograniczać nas będzie tylko wyobraźnia.
A jeśli to, co napisałam, was zaciekawiło,to odsyłam do przeczytania o tym narzędziu na stronie sklepu:

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powrót na górę

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij