
No właśnie. Dla specjalistów szkolnych, nauczycieli czy osób prowadzących gabinety prywatne pytanie to powraca jak bumerang.
- Powraca gdy przychodzą nowi podopieczni.
- Powraca w trakcie zajęć, gdy pomysły się wyczerpują lub utarte ścieżki się nudzą.
- Powraca,gdy trzeba wprowadzić jakąś innowację.
I gdy powraca to szukamy. Szukamy nowości, narzędzi uniwersalnych, lub takich, które coś w sobie łączą.
Więc ja, na koniec tygodnia, przedstawiam Wam pomoc, której jako pierwszej byliście ciekawi, a jakiej możliwości można wykorzystać podczas zajęć. Jest to „Pudełko terapeutyczne” od Mijamysie.pl – gry edukacyjno – terapeutyczne
Choć dwie talie, które odnajdziemy w pudełku, dotykają różnych aspektów, to wpisują się w rozwój ważnych umiejętności jakimi są kompetencje emocjonalno – społeczne. Rozumienie swoich stanów wewnętrznych, wyrażanie ich, jak również poprawne odczytywanie norm społecznych i stosowanie się do nich z jednoczesnym poszanowaniem uczuć drugiego człowieka to istotne elementy psychoedukacji, które zawarte są w „Pudełku Terapeutycznym”. A co dokladnie ono nam oferuje?

Karty metaforyczne.
Użycie kart metaforycznych pozwala odkrywać nieznane i nieuświadamiane do tej pory odczucia, przemyślenia, stany wewnętrzne. Umysł instynktownie potrafi wybrać obraz, który pasuje do jego kondycji.
Odnajdywanie elementów lub postrzeganie całości karty jako uosobienia przejawianych w danym momencie wartości czy potrzeb stanowi niesamowitą przygodę i daje możliwość wyrażenia siebie na zewnątrz.

Stworzenie warunków do skupienia się i wyboru obrazu, odpowiednie zadawanie pytań, a przede wszystkim otwarcie otoczenia na wysłuchanie odpowiedzi jest szansą zgłębienia wnętrza drugiej osoby.
Gdy nasi rozmówcy, niezależnie, czy są to osoby dorosłe czy uczniowie, wybiorą kartę, która z jakiegoś powodu przykuła ich uwagę, możemy wysłuchać powodów dla jakich to zrobili. Kolejną możliwością jest poproszenie o odwrócenie obrazu i wybór jednego z pytań tam zapisanych, będących bezpośrednim nawiązaniem, jak również sami możemy zaproponować któreś z nich.

Czytelność i prostota kart są atutami, które z jednej strony poprzez swoją konkretność tworzą dopowiedzianą całość, a z drugiej są podstawę pod snucie rozbudowanych, historii z nieoczekiwaną puentą.
Moi uczniowie z łatwością dokonywali wyboru obrazów, które świadczyły o ich stanie wewnętrznym, potrafili połączyć je w jeden wątek – wątek ich nastroju – a następnie, na tej podstawie, analizować co jeszcze może się w ich życiu zadziać.

„Co ty wiesz Panie Jeż”
Karty, które wchodzą w skład quizu, idealnie wpasowują się w tematykę zajęć prowadzonych w konwencji Treningu Umiejętności Społecznych, zajęć rozwijających komepetencje emocjonalno – społeczne czy rewalidacyjnych , których celem jest między innymi kształtowanie sfery emocji czy życia społecznego.
Pytania, zawarte w tej grze, poddają pod zastanowienie utarte stereotypy oraz nieadekwatne do rzeczywistości schematy, które funkcjonują w społeczeństwie i są bez przemyślenia przekazywane dalej. Quiz zachęca do refleksji nad własnymi emocjonalnymi reakcjami, nawykami czy przekonaniami.
Pytania są zadawane w formule zamkniętej, to znaczy możemy na nie odpowiadać tak lub nie oraz posiadają prawidłową odpowiedź, wyjaśnioną na odwrocie.

Autorzy proponują trzy wersje, które możemy z powodzeniem wykorzystywać w grupie większej, mniejszej, jak również podczas wyjazdu czy wymyślając własne warianty.
- Będąc w mniej licznym gronie uczestnicy mogą zdobywać punkty poprzez samodzielną odpowiedź lub wyznaczenie gracza, który jej udzieli za nich, a tym samym oboje zdobędą punkty. Istnieją też bonusy w postaci pytań dodatkowych, opatrzonych diamentem, uprawniające do extra punktów.
- Jeśli zależy nam na ćwiczeniu umiejętności współpracy to możemy spróbować stworzyć wariant kooperacyjny, w którym wszyscy myślą nad odpowiedzią i po stwierdzeniu jej prawdziwości razem zdobywają punkty.
- W klasie lub dużej grupie uczestnicy mają możliwość głosowania na prawidłową odpowiedzią, co następnie stanowi świetną okazję do dyskusji.

Osobiście miałam okazję testować grę w małych grupach, gdzie uczniowie z powodzeniem odpowiadali na pytania, potrafili znaleźć uzasadnienie dla swoich odpowiedzi, w sposób, który pokrywał się z tymi z odwrotu karty, jak również potrafili w kreatywny sposób rozpatrywać poruszane kwestie.

„Pudełko terapeutyczne” może być pomocnym narzędziem nie tylko w szkole czy gabinecie prywatnym, ale także podczas rodzinnych wieczorów i spotkań ze znajomymi, gdzie będzie można poszerzać horyzonty wiedzy, ale także zrozumienia osób obok. Ograniczać nas będzie tylko wyobraźnia.
A jeśli to, co napisałam, was zaciekawiło,to odsyłam do przeczytania o tym narzędziu na stronie sklepu: