Kosmiczna przygoda z odpornością psychiczną

Kosmiczna przygoda z odpornością psychiczną

Lubimy uniwersalność. Szukamy narzędzi, które będą do zastosowania w różnych sytuacjach, dla odmiennych grup wiekowych czy potrzeb terapeutycznych. Jest to istotne, gdyż oszczędza nasz czas i nie przeznaczamy go na poszukiwania, tylko na pracę z dzieckiem. Gdy wiemy, że wykorzystywana przez nas pomoc jest praktyczna, rzetelna i wspierająca odpowiednie dla nas dziedziny zdrowia psychicznego i edukacji, to całą naszą uwagę i energię możemy skupić na będącym z nami młodym człowieku bez konieczności przeformułowywania treści, które z tego narzędzia chcemy wykorzystać .

 

I znalazłam taką pomoc, o czym chciałabym Wam dzisiaj opowiedzieć. Tym narzędziem jest „MIJAMY się” – Kosmiczna Gra Terapeutyczna autorstwa pani Elżbiety Goślickiej.

 

 

Kiedy dostałam w swoje ręce pudełko z tą grą, byłam jej bardzo ciekawa. Czytałam już o niej wcześniej i zastanawiałam się w czym tkwi jej potencjał. Wiedziałam, że jest to gra dla kilku osób (dokładnie od 2 do 6) w wieku powyżej 14 lat i można ją rozgrywać w domu z bliskimi, znajomymi, w grupie terapeutycznej lub w celu zapoznania się z mało znanymi ludźmi. Opis z pudełka wskazywał, że wcielimy się w Ocalałych z epidemii samotności i braku porozumienia, a naszym zadaniem jest podróż w kosmosie aby zdobyć „amulety” mogące nauczyć pozostałych na Ziemi najważniejszych umiejętności: empatii, szczerości, wdzięczności i bliskości. Z entuzjazmem więc zaczęłam zapoznawać się z grą: jej mechaniką, elementami, w tym przede wszystkim z kartami, które stanowią jej najistotniejszy element. Odkryłam co następuje.

 

 

Gra „MIJAMY się” jest nastawiona na rozwijanie oraz kształtowanie samoświadomości, odporności psychicznej oraz relacji z innymi. W zabieganym, codziennym świecie, zdarza się nam zagubić i zamykać się w swoim wnętrzu, nie wyrażając przy tym swoich emocji (w sposób adekwatny do zaistniałych okoliczności) oraz kryjących się za nimi potrzeb. Aby pomóc młodym ludziom w uczeniu się otwartego komunikowania siebie i zachęcać do tego, aby rozmawiali w ten sposób jak najczęściej, możemy użyć opisywanego przeze mnie narzędzia. Ma ono w założeniach elementy, które są bardzo ważne w codziennym życiu szkolnym, rodzinnym oraz ogólnie mówiąc społecznym. Umiejętności związane z psychoedukacją afektywną (rozpoznawanie, wyrażanie oraz samoregulowanie emocji własnych, a także empatyczne dostrzeganie ich w otoczeniu), komunikacją (werbalną i niewerbalną) oraz rozwijanie odporności i osobowości to sedno, które jest zawarte w tej inspirującej grze. Jak jednak wspomniałam najważniejszym jej elementem są karty, które zachęcają do refleksji na temat przydzielony do osiągniętego na planszy pola. Oto w jaki sposób.

 

Karty „Porozumienie”. Poruszają się w zagadnieniach związanych z komunikacją werbalną oraz niewerbalną. Poprzez pytania w formie quizu prawda / fałsz powodują zastanowienie się nad tematami związanymi z porozumiewaniem się z bliższymi oraz mniej znanymi ludźmi. Nie zostaje przy tym pominięty aspekt emocji, który odgrywa ogromną rolę w każdej formie komunikacji.

 

Karty „Uważność”. To urozmaicona forma pokazywania haseł bez użycia słów (kalambury), która skupia innych graczy na osobie pokazującej, co sprzyja kształtowaniu uważności i skupienia. Znajdziemy tu cztery kategorie: powiedzenia, czynności, postaci z bajki, filmu lub książki oraz emocje.

 

Karty „Wdzięczność”. Docenianie, zauważanie dobrych aspektów sytuacji, zjawisk i ludzi wokół, uświadamianie sobie ważnych rzeczy i wartości we własnym życiu, dostrzeganie drobnych, pozytywnych spraw, pielęgnowanie optymizmu i wdzięczności – to moim zdaniem słowa – klucze pasujące do tematyki tychże kart.

 

 

Karty „Poznaj mnie”. Zawarte w nich stwierdzenia pozwalają wypłynąć na głębiny wzajemnego poznawania siebie. To nie są typowe pytania „co lubisz robić?”, ale pełne refleksji poszukiwania odpowiedzi dotyczące poglądów, które pozwolą bardziej poznać zapatrywania i osobowość drugiego gracza.

 

Karty „Szczerość”. Otwarte odpowiedzi, komunikowanie wprost swoich poglądów, stanie naprzeciw własnych przemyśleniom i wyrażenie ich głośno… Elementy nie zawsze obecne w życiu, a jednak ważne w szczerej komunikacji. Tutaj możemy podjąć się takich głośnych refleksji i być może rozmów, które się potem wywiążą.

 

Karty emocji – „Strach, Smutek, Złość, Wstyd i Szczęście” – 5 kategorii dzięki którym dokonamy szerokawo pojętej autorefleksji w różnych aspektach tychże emocji.

 

Karty „Bez Agresji”. Dzięki tym kartom możemy doskonalić umiejętności związane z porozumiewaniem się bez przemocy, wykorzystując przy tym elementy wyrażenia emocji, faktów i oczekiwań, tak ważnych z punktu widzenia rozwoju asertywności.

 

 

 

Jak więc czytacie, kategorie obejmują szeroki zakres tematyczny, który możemy wykorzystać w standardowej grze, podczas rozmów wykorzystując jedną kategorię… Nie musimy ograniczać się w zastosowaniu, bo elementy są naprawdę uniwersalne i możemy dopowiadać własne zasady podczas planowania formy wykorzystania tego narzędzia.

 

No dobrze, napisałam już o treści gry, a jak się w nią właściwie gra?

 

 

Kiedy rozłożymy już wszystkie elementy na swoich miejscach (każda kategoria kart oddzielnie, amulety – kryształki na przeznaczonych do tego miejscach, pionki na starcie), po kolei rzucamy kostką i przesuwamy pionki po planszy. Aby wygrać należy zebrać minimum 5 amuletów i pierwszym dotrzeć na metę. Każdy kolor pola odpowiada kolorowi kategorii. Przy postawieniu pionka na dane pole wyciągamy odpowiednią kartę, wybieramy jedno z dwóch zadań i udzielamy głośno odpowiedzi. Należy przy tym pamiętać, że zadania z kart „Uważność” należy czytać w myślach i pokazać wybrane zagadnienie, a treść z kart „Porozumienie” czyta osoba siedząca po prawej stronie rzucającego kostką gracza. Tutaj przy dobrej odpowiedzi gracz zdobywa amulet, przy złej cofa się o jedno pole. Pole z pulsarem odsyła nas do drugiej kostki, a rzut nią wskazuje nam numer karty „Emocji” lub „Bez agresji” z której zadaniami się zapoznajemy. Po wykonaniu zadania gracz zabiera amulet z najbliższej planety.

 

 

Oprócz tego, co napisałam, warto jeszcze nadmienić, że gra jest wciągająca i prowokująca do szczerych, otwartych rozmów. Gdyby nie czas ograniczający zajęcia, można byłoby długo prowadzić dyskusje nad każdym z zadań, gdyż młodzież chętnie angażuje się w tą grę. Moje uczennice były bardzo entuzjastycznie nastawione do gry i musiałam im obiecać, że będziemy do niej wracać, gdyż wszystkich pytań nie wyczerpałyśmy, a dziewczęta chcą odpowiadać i rozmawiać na tematy, które w niej są zawarte. Wszystkie grupy, z którymi testowałam narzędzie, były podobnego zdania, a jeszcze to nie jest koniec, gdyż planuję indywidualne wykorzystywanie gry. Forma graficzna jest bardzo atrakcyjna i przyciąga wzrok, co jest dodatkowym atutem tego narzędzia. Można je wykorzystywać nie tylko na zajęciach terapeutycznych, ale będzie także świetnym sposobem na pogłębianie relacji rodzinnych i przyjacielskich. Jest więc to pomoc warta uwagi, gdyż jej zastosowanie może być szerokie i z powodzeniem skorzystają na zaangażowaniu się w nią także osoby dorosłe.

 

Grę możecie odnaleźć w tym linku: klik!

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powrót na górę

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij