Językowy zawrót głowy

Językowy zawrót głowy

Język. Kiedy spojrzy się na definicję tego słowa (nie w kontekście biologicznym), otrzymamy informację, że jest to “system kodujący znaczenia za pomocą symboli i zasad operowania nimi. Służy nam w dwóch perspektywach: jako system komunikacji międzyludzkiej oraz reprezentuje znaczenia wspomagające procesy poznawcze i funkcje wykonawcze”. Poważne definicje, bo umiejętności językowe są bardzo ważne w życiu każdego człowieka, gdyż pozwalają na prowadzenie satysfakcjonującego życia: 

  • pozwalają wyrażać własne myśli i uczucia, 
  • umożliwiają komunikowanie potrzeb, 
  • dzięki nim uzyskujemy zrozumienie i wsparcie od innych ludzi a nawet 
  • rozwijamy swoje zainteresowania i dążymy do realizacji marzeń. 

 

A jest wiele innych aspektów życia ludzkiego, które są utrudnione bez umiejętności posługiwania się językiem – i nie trzeba tu od razu sięgać do przykładów ze spektrum autyzmu czy afazji, wystarczy popatrzeć na małe dzieci, które dopiero opanowują podstawy języka i na ich frustrację, kiedy otoczenie nie rozumie tego, co chcą zakomunikować. Biorąc to wszystko pod uwagę nie należy się dziwić, gdy prowadzący zajęcia rewalidacyjne czy korekcyjno – kompensacyjne ma wśród swoich celów właśnie rozwój umiejętności językowych. Istnieje mnóstwo treści, ćwiczeń, książek, gier, filmów (nie wspominając o “zwykłych” dialogach w realu), które kładą nacisk na umiejętności komunikacyjne i językowe. Dzisiaj chciałabym przypomnieć wam o jednej z gier obecnych już na rynku jakiś czas, jednak do mnie trafiła stosunkowo niedawno. Jest to “Gra słów”. 

 

Rozgrywka w wyżej wspomnianą grę w istotnym stopniu bazuje na aspekcie pojęciowym i znaczeniowym języka polskiego. Co ważne, pozwala na swobodną zabawę kojarzeniową – uczestnicy rozwijają wyobraźnię doszukując się elementów wspólnych w przedmiotach czy zjawiskach pozornie ze sobą niezwiązanych, dzięki czemu wykorzystywane jest między innymi myślenie dedukcyjne. Zaangażowanie skupienia, przedłużonej koncentracji, przeszukiwania, aż wreszcie pamięci roboczej – jak widzicie otrzymujemy wiele korzyści poznawczych podczas używania tej gry. Nie wspominając o frajdzie, jakiej doświadczamy podczas rozgrywki oraz o elemencie kooperacji – wszyscy gramy do jednej bramki i chcemy wspólnie uzyskać jak najwyższy wynik. 

 

No dobrze, ale o co chodzi w grze? 

 

Tak jak już zdążyłam wspomnieć wcześniej, gra polega na łączeniu 2 obrazów poprzez skojarzenia, zapamiętując jednocześnie uzyskane pary (to mi się bardzo podoba, bo jedną z technik pamięciowych jest właśnie zapamiętywanie przez skojarzenia; dzięki grze możemy w praktyce uczyć nasze dzieciaki jednej z mnemotechnik), co jest bardzo ważne. 

 

 

Na początek rozkładamy karty według schematu opisanego w instrukcji: tworzymy stos 20 kart zadań z których 4 kładziemy obok i odkrywamy. Pod spodem rozkładamy kolejne 20 kart, tym razem obrazkami do góry w taki sposób, aby każdy z nich był widoczny. Układamy na gromadce żetony z cyframi od 1 do 4 (odpowiadać one będą 4 kartom odkrytych zadań). Jeden z graczy losuje żeton i sprawdza, która karta zadań jest przyporządkowana jego żetonowi, ale tego ostatniego nie pokazuje współgraczom. Przykładowo: wylosował numerek 3, co odpowiada 3ciej karcie z rysunkiem stołu. Wiedząc to, wybiera jedną z kart skojarzeń, która pozostałym graczom pozwoli domyśleć się którą z 4 kart zadań wylosował gracz, czyli w tym przypadku kartę z rysunkiem stołu. W naszym przykładzie rozgrywający gracz wybrał kartę z drzewem, bo skojarzył sobie, że stół jest z drewna. Wszyscy pozostali gracze myślą wspólnie. Jeśli odgadną, karta zadań i karta skojarzeń są odkładane obrazkami do dołu na dwóch oddzielnych stosikach (należy pilnować kolejności układanych kart). Jeśli nie zgadną, obie karty trafiają do pudełka i nie biorą udziału w grze. Karty skojarzeń nie są uzupełniane, a do 3 kart zadań dokładamy jedną ze stosiku leżącego obok nich. Kolej na następnego gracza. Tura toczy się do momentu, gdy karty zadań i skojarzeń się wyczerpią. 

 

 

Podczas drugiej tury układamy karty zadań jedną obok drugiej rysunkami do dołu, a odpowiadające im karty skojarzeń pod nimi, rysunkami do góry – tworzą się 2 rzędy kart. Gracze dobierają karty z tych, które nie brały udziału w rozgrywce. Ich liczba odpowiada ilości kart leżących w jednym rzędzie. Dobrane karty dzielą między siebie (nie musi być po równo). Każdy z graczy zagląda w swoje, ale nie pokazuje ich innym.

 

 

Następnie na zmianę powiązują poprzez skojarzenia swoje karty z tymi widocznymi w drugim rzędzie i robią to w formie opowiadania. W naszym przykładzie karta stołu jest zakryta, a widoczna jest karta z drzewem. Gracz ma na ręku kartę z liściem, więc kładzie ją pod kartą z drzewem i mówi: Kiedy opadają liście, drwal ścina drzewo, żeby stolarz mógł z niego zrobić stół. Jeśli gracz nie pamięta co jest pod zakrytym obrazkiem (czyli w naszym przykładzie stołu), tworzy opowieść tylko do widocznej karty, czyli: Kiedy opadają liście, drwal ścina drzewo. Ta faza toczy się do momentu, gdy każdy gracz wyłoży wszystkie swoje karty. W taki sposób powstaną trzy rzędy kart (u mnie na zdjęciach część jest pod spodem z powodu gabarytów mojego stołu). 

 

 

Ostatnia faza rozpoczyna się odłożeniem środkowego rzędu kart do pudełka. Zadaniem graczy jest odpowiedzieć na pytanie: jakie rysunki znajdują się na zakrytych kartach w górnym rzędzie. Wszyscy gracze ustalają między sobą odpowiedzi. Na każdą z kart przypada tylko jedna szansa odpowiedzi. Gdy jest prawidłowa, zdobywają kartę z górnego rzędu, a ta z dolnego ląduje w pudełku. Jeśli jest nieprawidłowa, obie karty lądują w pudełku. W naszym przykładzie: na stole została odkryta karta liścia a nad nią znajduje się zakryta karta ze stołem. Gracze przypominają sobie opowieść o liściu, drzewie i stole i ich odpowiedź brzmi “stół”, dzięki czemu zdobywają tę kartę. Po odkryciu ostatniej z górnego rzędu, gra kończy się i gracze podliczają zdobyte punkty. 

 

 

“Gra słów” jest ciekawą formą rozwijania słownictwa, doskonalenia wyobraźni i uczenia współpracy dzieci już od 6tego roku życia. Polecam ją osobom, które chciałyby urozmaicić swoje zajęcia rozwijające między innymi kompetencje językowe. 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powrót do góry

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij