Nie takie emocje straszne!

Nie takie emocje straszne!

Emocje młodszych dzieci to temat, który absorbuje nie tylko rodziców, ale także osoby dorosłe bezpośrednio się nimi opiekujące.  Normy rozwojowe mówią o tym, kiedy pojawiają się zewnętrzne oznaki przeżywania określonych emocji, w jakim wieku mamy do czynienia z wybuchami emocjonalnymi, a kiedy ze względnym spokojem… 😄😭😱

Normy to jednak tylko średnia, a każde dziecko jest niepowtarzalne i ma swój specyficzny, zakodowany w DNA, sposób bycia, czas osiągania kamieni milowych rozwoju czy też ekspresji przeżywanych emocji.

Jakkolwiek dziecko by się nie rozwijało, pewne rzeczy powinny pozostać niezmienne:
👉wsparcie płynące z najbliższego środowiska,
👉modelowanie prawidłowych wzorców zachowań czy
👉otwartość w wyrażaniu emocji.

Każda emocja jest cenna i pożądana, bo mówi nam co się z nami dzieje, co się liczy, co warto zmienić. Takie rozumienie rzeczy jest typowe dla osób dorosłych, jak jednak umacniać młodsze dzieci?

Poprzez życzliwe towarzyszenie i wsparcie w przeżywaniu różnych sytuacji. Bardzo ważna jest również edukacja w zakresie identyfikowania, nazywania i wyrażania emocji. Im wcześniej zaczniemy, tym wyższa będzie inteligencja emocjonalna naszego dziecka. W tym procesie może nam pomóc książeczka „Kolorowy Potwór” Mamania, którą dzisiaj chciałabym wam zaprezentować.

To pięknie ilustrowana pozycja, opowiadająca o trudnościach tytułowego bohatera z emocjami: wszystkie się splątały i Potwór czuje się zagubiony, nie rozumie co się dzieje. Z pomocą przychodzi znajoma dziewczynka, oferując poukładanie wszystkiego w słoiczkach, co ma ułatwić zrozumienie siebie. Wspólnie wędrują przez 5 emocji, odkrywając ciekawe rzeczy na ich temat, a mianowicie:
💚Jakie zachowania towarzyszą każdej emocji,
💚Jakie zjawiska lub rzeczy się z nimi kojarzą,
💙Które kolory mogą je symbolizować,
❤️A także to, jak bardzo ważne jest nazywanie emocji i ich znajomość.

 

Na koniec Potwór odkrywa jeszcze jedno uczucie, które nie jest nazwane, ale są duże szanse, że czytelnik je odgadnie.
„Kolorowy Potwór” to krótka i prosta historia, która może być fantastycznym wstępem do wprowadzenia dziecka w świat emocji. Młodsze dzieci często czują się zagubione wielością emocji i odczuć, które je zalewają podczas różnych sytuacji. Odczuwają „emocjonalny bałagan”, zupełnie tak jak Kolorowy Potwór.
✅Dzięki prostocie słów użytych w tej historii, dziecko może łatwo zidentyfikować się z głównym bohaterem, szczególnie jeśli dorosły je naprowadzi wskazując na podobieństwo ich odczuć.
✅Odkryje, że inni mogą w podobny, albo całkiem różny sposób reagować na dane sytuacje, co może dodać mu otuchy oraz oswoić z rozmową na temat emocji.
✅Kolorowe strony zachęcą do oglądania i wspólnego opisywania scenerii na nich przedstawionych.

 

W rozmowie z trochę starszymi dziećmi przedszkolnymi, na przykład z 5 czy 6-latkami, kolejne objaśnienia dotyczące emocji można bezpośrednio odnosić do życia dziecka i dopytywać, czy ono tak samo jak Kolorowy Potwór i jego koleżanka, zachowują się, gdy tak się czują, jak zachowują się ich najbliżsi lub koledzy, czy są to jedyne sposoby, jakie jeszcze istnieją, czy są pożyteczne, czy raczej mało pomocne…

 

Pytań jest wiele, a książka może być punktem odniesienia do ciekawych i wspierających rozmów, nawet w pierwszej klasie SP – wszystko zależy od sposobu, w jaki będziemy rozmawiać.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powrót na górę

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij