O Stosowanej Analizie Zachowania w sposób merytoryczny

O Stosowanej Analizie Zachowania w sposób merytoryczny

Na rynku istnieje obecnie wiele pozycji, poświęconych teorii i praktyce Stosowanej Analizy Zachowania. Jakiś czas temu pisałam o jednej z nich, skierowanej bardziej do rodziców. Dzisiaj opowiem wam o najnowszej pozycji Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego, poświęconej terapii dzieci z ASD. To „Skuteczna terapia dziecka z autyzmem” doktor Anny Budzińskiej wydane przez GWP Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Co znajdziemy w środku?

Przejrzysty podział na wiele krótkich rozdziałów, każdy poświęcony stricte jednemu zagadnieniu. Dzięki temu nie trzeba wertować całej książki w celu odnalezienia konkretnej treści. Taki układ pozwala również na czytanie rozdziałów w dowolnej kolejności, gdyż każdy z nich stanowi odrębną całość i zawiera odnośniki do innych, powiązanych z nim, rozdziałów.

Na początku odnajdziemy krótkie przypomnienie o podstawowych symptomach, które pozwalają na postawienie diagnozy ASD (należy jednak pamiętać, że każde dziecko jest wyjątkowe i w różnym stopniu nasilenia oraz kompilacji mogą występować dane cechy). Jak wiadomo, moment jej postawienia jest bardzo stresujący dla rodziców dziecka z zaburzeniami. Poszukują wtedy terapii, która będzie skuteczna i dostępna. Jej skuteczność powinna być również udowodniona naukowo, dzięki czemu oddziaływania przez nią sugerowane przyniosą określone rezultaty. Stosowana Analiza Zachowania skupia się na rozwijaniu sfer deficytowych, generalizacji i utrzymaniu wyuczonych umiejętności oraz zmniejszaniu ilości zachowań utrudniających uczenie się i owocne funkcjonowanie. Na potwierdzenie w książce znajdziemy wspomnienie najważniejszych badań naukowych, dowodzących jej skuteczności.

Aby jednak możliwe było skorzystanie z efektów, jakie daje odpowiednie stosowanie technik wyżej wspomnianego podejścia, należy wdrożyć odpowiednie kroki, a są to:
1. Uczestniczenie dziecka w terapii indywidualnej, podczas której rozwijane będą podstawowe umiejętności.
2. Planowanie interakcji z rówieśnikami.
3. Wdrażanie dziecka do jego naturalnego środowiska, dzięki czemu będzie generalizować nauczane umiejętności.
4. Angażowanie rodziców w terapię.
5. Opracowanie programu edukacyjno – terapeutycznego, opartego na sferach deficytowych.
6. Przekazanie wiedzy dotyczącej pracy z dzieckiem wszystkim osobom, uczestniczącym w prowadzeniu jego terapii.
7. Przebywanie pod superwizją całego zespołu pracującego z dzieckiem.
8. Dokumentowanie wyników pracy w celu monitorowania zmian i wprowadzania ewentualnych modyfikacji, które pozwolą skuteczniej realizować programy edukacyjne.

Autorka w sposób szczegółowy omawia składowe każdego z tych punktów. W treściach jej dzieła odnajdziemy między innymi propozycje narzędzi do diagnozy deficytów, sposoby tworzenia programów edukacyjnych i zbierania danych, techniki możliwe do użycia do uczenia niezbędnych umiejętności życiowych i szkolnych, a także jak konstruować odpowiednie systemy motywacyjne i nagradzanie. Na temat spraw bardziej technicznych przeczytamy w rozdziałach poświęconych organizacji materiałów edukacyjnych i przestrzeni do zadań terapeutycznych.

„Skuteczna terapia dziecka z autyzmem” zawiera skondensowane i w przystępny sposób opracowane informacje na temat technik Stosowanej Analizy Zachowania. Dla początkujących terapeutów i psychologów jest wstępem do zgłębiania wiedzy z zakresu tej formy terapii behawioralnej. Dla doświadczonych stanowi opracowanie, do którego można sięgnąć, gdy będą potrzebować przypomnienia lub odwołania się do potrzebnych w danym momencie treści.
Pod spodem znajdziecie parę przydatnych infografik.

❗❗❗
Pamiętając o dyskusji, która kiedyś wynikła pod inną moją recenzją dotyczącą SAZ, chcę przypomnieć i PODKREŚLIĆ, że każde oddziaływanie z każdego nurtu, również tego, MUSI być dostosowane do możliwości dziecka, szanować jego indywidualność i uczucia. Nie bez kozery osoby ze spektrum zwracają uwagę, że bezrefleksyjnie stosowane metody behawioralne sprawiały im ból i cierpienie. Przywołują wiele niedopuszczonych sytuacji, między innymi, że:

❗Nie można bezrefleksyjnie traktować wszystkich stimmów dziecka jako niepotrzebnych – one mu pomagają poradzić sobie z nadmiarem stymulacji i emocjami.

❗Nie można traktować zachowania, które odbierane jest jako trudne wobec terapii, jako złośliwości czy złej woli – trzeba dążyć do jego zrozumienia i zobaczyć co się za nim tak naprawdę kryje, a nie bezrefleksyjnie karać.

❗Nie można zmuszać dziecka do sztywnego trzymania się programu, mimo widocznego zmęczenia i zniechęcenia. To my jesteśmy dla dziecka, a nie ono dla nas.

❗Należy być czujnym, dostosować każde oddziaływanie do dziecka, a przede wszystkim kierować się empatią podczas tej pracy.

❕Stosowana Analiza Zachowania ma być pomocna w nauce i opanowywaniu podstawowych umiejętności życiowych i społecznych. Ja wierzę, że można to osiągnąć w zrozumieniu i szacunku do naszego ucznia. Czerpać co najlepsze z tych technik, dopasowując wszystko do uczuć i potrzeb naszych podopiecznych.❕

‼️I jeszcze jedno: jeśli mamy świadomość, że ktoś prowadzący terapię dziecka zachowuje się nieetycznie, lub wręcz łamie prawo, zgłaszajmy to odpowiednim organom. Pamiętajmy, że mamy moc sprawczą!‼️

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powrót na górę

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij