O zaburzeniach emocjonalnych w transdiagnostyczny sposób

O zaburzeniach emocjonalnych w transdiagnostyczny sposób

O zaburzeniach emocjonalnych w transdiagnostyczny sposób.

Młodzi ludzie – dzieci oraz młodzież- w coraz większej liczbie oraz stopniu przejawiają zachowania, które można określić jako problemowe, szkodliwe, powodujące cierpienie psychiczne. Wielokrotnie słyszymy w telewizji, że zdrowie mentalne społeczeństwa pogarsza się, co stanowi niepokojący fakt, którym warto się zająć. Jako psycholog szkolny, który często jest tym „pierwszym kontaktem” pod kątem zdrowia psychicznego, bacznie zwracam uwagę na stan emocjonalny mojego rozmówcy, doprecyzowując w razie potrzeby problemy ucznia. Nie zawsze jest to proste, szczególnie, gdy młody człowiek przejawia trudności w kilku sferach życia. W takich chwilach dobrze jest mieć wsparcie teoretyczne, którego treści mogłyby pomóc w rozpoczęciu zmiany, niezależnie od tego, czy ostatecznie psychiatra postawi rozpoznanie zaburzenia lękowego, depresyjnego czy pourazowego. Takim ponaddiagnostycznym narzędziem jest nowa publikacja GWP „Transdiagnostyczna terapia zaburzeń emocjonalnych dzieci i młodzieży”.

 

 

Kiedy zaczęłam wgłębiać się w treści tych książek (podręcznik i dwa poradniki), odkryłam przede wszystkim jak cenne one będą dla terapeutów, którzy na co dzień pracują z osobami mającymi kilka rozpoznań. Dzięki ujednoliceniu protokołów nie muszą oni przykładać aż takiej wagi do jednostki chorobowej, a zaczynają po prostu działać. Przyjęcie takiego rozwiązania jest również korzystne w kontekście tworzenia grup, gdzie można zakwalifikować osoby z  trudnościami, jednak mogące tak samo doświadczać pozytywnych zmian. „Programy UP-D i UP – M mają pomóc młodym ludziom doświadczać intensywnych emocji bez silnego dystresu i sprawniej korzystać z bardziej pożytecznych, niepopartych na unikaniu strategii radzenia sobie z emocjami”. Wykorzystują przy tym techniki i komponenty oparte na dowodach naukowych, które są często spotykane w protokołach leczenia między innymi zaburzeń nastroju czy obsesyjno – kompulsyjnych. Wszystko świadczy o tym, że jest to narzędzie godne uwagi pod względem merytorycznym i metodologicznym.

 

 

Jak już wspomniałam, treści podręcznika dotyczą dwóch grup: młodzieży (13-18 lat) i dzieci (7-13). Zawierają istotne wskazówki dla terapeuty, które powinien przestudiować zanim podejmie się pracy ze swoim klientem.

Protokół dla dzieci przedstawiony jest w formie grupowej. Dzieci oraz rodzice spotykają się w oddzielnych grupach (spotkania obu grup powinny być równoległe, opiekunowie biorą oczywiście czynny udział również w terapii swoich dzieci poprzez generalizację uczonych umiejętności oraz odpowiednie nagradzanie) i opanowują umiejętności, których pierwsze litery tworzą akronim WSKAZ:

  • W – Wiem, co czuję,
  • S – Sprawdzam myśli,
  • K – Kombinuję jak detektyw i rozwiązuję problemy,
  • A – Akceptuję swoje emocje,
  • Z – Zdrowo się trzymam.

Program przedstawiony jest w formie „programu dla detektywów emocji”, dzięki któremu uczestnicy nauczą się radzić sobie z trudnymi emocjami. Istnieje możliwość adaptacji protokołu do formy indywidualnej. W książce dla dzieci odnajdziemy ładnie i przystępnie rozplanowaną psychoedukację oraz odpowiednie materiały dla rodziców.

 

 

Protokół dla młodzieży omawiany jest w formie indywidualnej (możliwość adaptacji do formy grupowej) i składa się z ośmiu podstawowych modułów oraz dodatkowego rodzicielskiego. Zawiera on treści dotyczące wzbudzania motywacji,  poznawania własnych emocji oraz zachowań, eksperymenty behawioralne, pracę nad świadomością ciała, uczuć oraz zmian w myśleniu oraz podtrzymywanie wypracowanych rezultatów. Każda sesja ma swoją strukturę i zasadne jest, aby się jej trzymać, gdyż ujednolica to oddziaływanie i przynosi poczucie bezpieczeństwa oraz przewidywalność dla młodego człowieka. Rodzic jest tutaj mniej zaangażowany, niż ma to miejsce w części dla dzieci, jednak, jak podkreślają autorzy, warto zaplanować czas na to, aby pozyskać współpracę rodzica i jego wsparcie dla dziecka, gdy będzie ono podejmować się eksperymentów. W poradniku dla młodzieży znajdziemy treści przeznaczone tylko dla niej.

 

 

Opowiedziałam wam o świetnym programie psychoterapeutycznym, który wspomaga i upraszcza pracę z młodymi ludźmi cierpiącymi z powodu różnych zaburzeń emocjonalnych. Teraz tylko pozostało pytanie: co z tych treści może sobie wziąć psycholog szkolny?

Kiedy wczytywałam się w treści „Transdiagnostycznej terapii zaburzeń emocjonalnych dzieci i młodzieży”, zastanawiałam się, co z nich mogę bezpośrednio użyć w swojej szkolnej pracy. Oczywiście treści psychoedukacyjne są bardzo dobre, proste w odbiorze i w ciekawy sposób mogłyby wspierać indywidualną pracę gabinetową. Jednak to było dla mnie trochę za mało. Z pomocą przyszły mi słowa autorów wstępu do wydania polskiego, dr Konrada Ambroziaka oraz dr Marcina Domurata: „Na polskim gruncie formuła protokołu w wersji grupowej może stanowić ciekawą bazę dla zajęć z dziedziny treningu umiejętności społecznych – a takie zajęcia często planowane są na czas całego roku szkolnego”. Rzeczywiście, protokół WSKAZówek zawiera wszystkie elementy istotne dla skutecznego uczenia umiejętności, bo po to zresztą powstał – traktuje o świadomości ciała i emocji, elastyczności myślenia, rozwiązywania problemów, aż wreszcie przypomina o tym jak ważna jest akceptacja swoich uczuć i nagradzanie siebie za wysiłek. Gdy to wszystko podsumujemy okazuje się, że mamy gotowe zadania dla uczniów uczestniczących w treningach um społecznych.

I tak sobie myślę, że oprę się na programie WSKAZówki, gdy będę prowadzić grupę treningową w szkole. Wszak dzieciaki lubią zagadki, wskazówki a rola detektywa może być bardzo ciekawa. Więc niech tylko skończą się ferie! 🙂

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powrót na górę

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij