Na swoim blogu piszę dużo o pomocach i książkach skierowanych do starszych dzieci i nastolatków. Jednak w kręgu moich zainteresowań znajdują się również młodsze dzieci, szczególnie, że moje życie prywatne wypełniają przede wszystkim maluchy. W związku z tym poszukuję jakichś gier czy książeczek dla przedszkolaków, a nawet młodszych dzieciaków. Dzięki uprzejmości REBEL.pl mam okazję przetestować jedną z wersji znanej serii gier pod szyldem „Brainbox”. Dzisiaj recenzowana część pod tytułem „Obrazki” skierowana jest do najmłodszych: można w nią grać z dzieckiem od 4tego roku życia (chociaż miałam okazję się przekonać, że i starszym może przynieść małe wyzwanie).
Zasady są bardzo proste: gracz, którego kolejka trwa, przygląda się uważnie karcie z obrazkiem, którą wyciągnął z pudełka. Ma na to tyle czasu, ile przesypuje się piasek w klepsydrze (sugeruję, aby młodszym graczom dać minimum dwa razy więcej czasu, żeby mogli dłużej przyjrzeć się szczegółom). Po tym czasie przekazuje swoją kartę graczowi, który umie czytać, a sam rzuca kością. Liczba na kości wskazuje, które pytanie musi przeczytać współgracz trzymający kartę (oczywiście odpowiada na nie gracz, który przyglądał się obrazkowi). Jeśli odpowiedź jest prawidłowa, karta jest zatrzymywana przez odpowiadającego. Jeśli nie, odkłada się ją do pudełka. Teraz kolej na następnego gracza. Gra trwa przez 10 minut, a wygrywa ten, kto zgromadzi najwięcej kart.
Jest również możliwość gry solo. Wtedy zapisujemy swoje odpowiedzi na kartce i sprawdzamy, czy wszystkie są poprawne. Jeśli tak, zatrzymujemy kartę. Nastawiamy minutnik i po 10 minutach samodzielnej gry sprawdzamy ile kart uzbieraliśmy.
Gra jest świetnym wsparciem w rozwoju procesów poznawczych. Dzięki zaangażowaniu się w rozgrywkę kształtowane są takie umiejętności, jak:
🎲rozpoznawanie
🎲kategoryzacja percepcyjna
🎲selektywność uwagi
🎲przeszukiwanie
🎲pamięć robocza
🎲abstrahowanie.
Co równie ważne, dbamy o więź ze swoimi dziećmi, zapewniając ciekawe spędzanie czasu. Rywalizacja z dorosłymi jest pierwszym bezpiecznym doświadczeniem w ściganiu się o punkty. Pozwala na wyrażanie emocji dotyczących zarówno wygranej, jak i przegranej, co może katalizować osoba dorosła.
Podsumowując: polecam tę grę jako edukacyjną, a elementy rywalizacji oraz losowości sprawiają, że gra wnosi emocje podczas rozgrywki.