Podążając za myślowym tropem

Podążając za myślowym tropem

Myślenie. Jeden z najważniejszych i nieustających procesów poznawczych, który organizuje naszą rzeczywistość. To dzięki niemu dokonujemy oceny i klasyfikacji danej sytuacji i podejmujemy wynikające z nich działania. Zależnie od tego jakiego rodzaju (wspierające czy niszczące) są nasze myśli, to takie zachowania podejmiemy lub zaniechamy.

W czasie środkowego wieku szkolnego młodzi ludzie coraz bardziej nastawiają się na kontakt ze światem społecznym, wchodzą w sferę najbliższego rozwoju, by podejmować wyzwanie nauki i przez to budować poczucie kompetencji, jak również przechodzą przez szereg zmian biologicznych i doskonalenia funkcji poznawczych. Sposób szlifowania każdej z tych sfer zależny jest od doświadczenia, którego przez dotychczasowe życie młody człowiek nabierał, jak również od sposobu myślenia. Jeśli ma on w przeważającej części pozytywne i adekwatne przekonania na temat siebie, świata i przyszłości, to jego myśli będą częściej wspierające. A jeśli utrwalające się w tym czasie w młodym człowieku przekonania będą nosić znamiona negatywnych, to pojawia się w nim więcej trudnych, niewspierających stwierdzeń.

Aby dzieciaki miały szansę na radzenie sobie z trudnymi doświadczeniami i pojawiającymi się niepomocnymi myślami, warto zadbać, aby uczyły się rozpoznawania tego, jak myślą, poszukiwania pomocniejszych stwierdzeń i reagowania na siebie i swoje reakcje troskliwie, bez osądzania.

 

 

Poprzez określenie zniekształceń poznawczych mianem „podejrzanych myśli” w przystępniejszy (bez trudnej terminologii terapeutycznej) sposób przybliżymy młodemu człowiekowi jak sobie z nimi poradzić. Określane są one jako „(…) niepomocne słowa i zdania, które pojawiają się podstępnie w naszej głowie. I choć niczego nie kradną, to potrafią sprawiać problemy. Jeśli zaczniemy w nie wierzyć i ich słuchać, nasze życie może stracić sens”. Dlatego tak istotne jest ich tropienie i przekształcanie we wspierające, adekwatne zdania, gdyż pojawiające się myśli nie muszą warunkować życia jakie będzie prowadzić nastolatek. A jakiego rodzaju trudne myśli mogą pojawiać się w młodych głowach?

  • Myśli krytykujące. Często pojawiają się w sytuacjach, w których nie wszystko idzie według wcześniejszych zamierzeń i podkopują wiarę w sens podejmowanych działań. Pojawiają się w skutek życiowych doświadczeń, w których młody człowiek słyszał negatywne komentarze o sobie, jak również był świadkiem wielu krytycznych komentarzy wzajemnych innych osób. Przez rzadkie słyszenie słów doceniających nie potrafi wesprzeć siebie odpowiednimi stwierdzeniami i obrazami w głowie gdy zajdzie potrzeba.
  • Wymagające myśli odbierające pewność siebie. Poczucie przymusu bycia pewnym siebie aby wykonywać różne rzeczy prowadzi do unikania wielu ciekawych aktywności. Stawianie sobie poprzeczki zbyt wysoko, oczekiwanie podołaniu trudnym zadaniom i myślenie, że trzeba być pewnym siebie, aby próbować nowych rzeczy – to tylko kilka aspektów, które w tym typie się pojawiają. Jest to wynik nieadekwatnych oczekiwań, stawianych przez otoczenie i samego młodego człowieka, przekraczających możliwości należące do strefy najbliższego rozwoju, jak również braku wsparcia w osiąganiu tych prawdopodobnych do opanowania zadań. „Wymagająca część oczekuje od nas wielkich rezultatów, a jednocześnie umniejsza nasze zdolności lub bagatelizuje mniejsze sukcesy”.
  • Niepomocne myśli o przeszłości. To rozpamiętywanie wydarzeń z przeszłości w kontekście faktu, że przez minione wybory / wydarzenia przyszłość nie rysuje się w kolorowych barwach. Przez skupianie się na tym, co było, w dużym stopniu utrudnione jest cieszenie się teraźniejszością. Takie powracanie myślami do przeszłości ma sens i głębsze znaczenie według osoby to robiącej, jednak w ostateczności uniemożliwia jej prowadzenie witalnego i pasjonującego życia obecnie.
  • Myśli potęgujące gniew. To słowa, zdania, które podsycają uczucie gniewu i powodują, że relacje z innymi stają się trudne i pełne niechęci, napięcia czy urazy. Przez doświadczanie gniewu ze strony bliskich osób i brak akceptowania przez nie innych emocji, takich jak lęk czy smutek, w młodych ludziach buduje się postawa unikania zranienia i ukrywania prawdziwych przeżyć, a na przód wysuwa się fasada gniewnego człowieka, którego postępowanie przynosi szkody.
  • Niepomocne myśli o przyszłości. Martwienie się o to, co będzie, skupianie się na przewidywaniu przyszłości i przeświadczenie, że jak nie poświęci się temu wystarczającej uwagi, to stanie się coś strasznego. Takie myślenie uniemożliwia przebywanie w teraźniejszości i cieszenie się chwilą obecną, jak również nakręca spiralę kolejnych domysłów i przewidywań, które i tak nie są w stanie w pełni określić tego, co się wydarzy. Często spowodowane jest słyszeniem przez młodego człowieka lękowych komunikatów dotyczących przyszłych wydarzeń.
  • Myśli utrudniające akceptację siebie. To słowa i obrazy, które sprawiają, że młody człowiek nie lubi siebie i chce być innym, niż w rzeczywistości jest. Takie myśli „każą” udawać kogoś innego, ciągle wchodzić w jakieś role. Zdarza się, ze powstają przez poczucie bycia nieakceptowanym takim, jakim się jest przez ważne osoby z otoczenia.

 

 

Każda kategorii podejrzanych myśli może zostać rozpracowana na czynniki pierwsze, poddana szczegółowemu przeanalizowaniu i wyciągnięciu wniosków o postępowaniu wobec niej. Pomocne w tym będą techniki terapii akceptacji i zaangażowania oraz terapii poznawczo behawioralnej, proponujące między innymi:

  • Nadanie nazwy wewnętrznej części krytykującej i wizualizowanie jej w celu nabrania większego dystansu oraz rozwijanie wspierającego, życzliwego głosu (myśli krytykujące);
  • Osiąganie interesujących umiejętności metodą drobnych kroków, dobranych do możliwości osobistych danego człowieka (myśli odbierające pewność siebie);
  • Określanie działania nasilającego rozpamiętywanie, ograniczanie go i wybieranie aktywności wspomagających w skupianiu się na wartościach (niepomocne myśli o przeszłości);
  • Poszukiwanie pomocnych zachowań, osłabiających gniewne myśli i i zapobiegających eskalacji trudnych relacji i działań (myśli potęgujące gniew);
  • Określanie pozytywnej myśli, która pomoże w zatrzymaniu napędzającego się koła zmartwienia (niepomocne myśli o przyszłości);
  • Poszukiwanie przykładów osób (w rzeczywistości lub fikcji), które miały problem z akceptowaniem siebie, ale się tego nauczyły (myśli utrudniające akceptację siebie).

 

 

Informacje zawarte wcześniej zostały napisane na podstawie książki pana Artura Gębki „Na tropie podejrzanych myśli”.  Poprzez konwencję detektywistyczną i krótkie historie z ćwiczeniami możemy podpowiadać młodym ludziom (9-13) jak radzić sobie z różnymi, niepomocnymi myślami. Proponowane zadania są urozmaicone i ciekawe oraz w obszerny i uproszczony sposób omawiają zniekształcenia poznawcze. To pozycja, którą warto uwzględnić w swojej biblioteczce.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powrót na górę

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij