W innym, niesamowitym wymiarze

W innym, niesamowitym wymiarze

Kiedy dzieci zaczynają podróż po świecie emocji i społeczeństwa może wydawać się im, że znalazły się w innym, niesamowitym wymiarze.👀

Wymiarze w którym wszystko jest nowe, intrygujące, czasem niezrozumiałe.

W którym każdy ma swoje dążenia, pragnienia, emocje.

Są w nim zachowania pożądane i oczekiwane, normy, zakazy, nakazy. Są też przyjemne doświadczenia, które pozostają w głowach na lata.

Jeśli chcemy wspierać naszych najmłodszych w procesie poznawania emocji, ludzi, a przede wszystkim siebie i swoich reakcji, to warto być przy nich. 👥🗣️

Dawać im swój czas, uwagę, zainteresowanie. Podejmować rozmowy dotyczące wielu tematów, nie tylko tych przyjemnych, ale przede wszystkim ważnych i rozwijających. To, że nasi rozmówcy będą mieć 5, 6 czy 9 lat nie jest istotne, gdyż z każdym można porozmawiać w sposób dostosowany do ich wieku.

Ważna jest również zabawa. To naturalny proces poznawania siebie, świata i ludzi. 🫂

A co może być ciekawsze niż połączenie gry, rozmowy i zabawy? Takie wspierające pomoce naprawdę robią robotę nie tylko w gabinecie, ale i domu rodzinnym. Myślę że w omawianym wyżej kontekście mogę polecić wam ostatnią z testowanych przeze mnie gier, a jest to „MiJaMy się Junior”.

 

 

Poznajemy w niej historię Czułka, 🐸 sympatycznego kosmity, który przyleciał z kosmosu i jego zadaniem jest poznanie ludzkich zachowań, emocji i reakcji. Dzięki nabytej wiedzy ma szansę na zrozumienie co jest ważne w relacjach między różnymi osobami.

Gra rozpoczyna się od rozłożenia 6 plansz i kart im przypisanych. Pytania zawarte na tych ostatnich zawierają się w 6 kategoriach:

1️⃣ „Ja” – to szansa na odkrycie siebie, opowiedzenie o swoich cechach osobowości, preferencjach oraz zastanowienie się nad nimi i podzielenie z otoczeniem.

 

2️⃣ „Emocje” – nawiązanie do rozpoznawania, nazywania, skalowania, reagowania, a ostatecznie regulowania szeroko rozumianych stanów emocjonalnych. Dzięki temu zyskujemy możliwość usłyszenia jak dziecko przeżywa dane emocje, jak również poszerzenia oddziaływań z zakresu psychoedukacji.

 

3️⃣ „Przyjaźń” – skłania do refleksji jak zachowuje się kolega czy przyjaciel. Jakie jego reakcje są pomocne, wspierające, z czego można brać przykład i powielać we własnym życiu, co może utrudniać utrzymanie satysfakcjonującej relacji.

 

4️⃣ „Zabawa” – przynosi chwile relaksu, śmiechu, aktywności. Dzięki urozmaiconym zadaniom gracze mogą się integrować, poznawać, doświadczać przyjemnych zachowań co powoduje uwalnianie się napięcia i wspiera redukowanie stresowych odczuć.

 

5️⃣”Rodzina” – jaka jest, co w niej cenię, czym chcę się pochwalić? Które cechy są moimi ulubionymi, jak mogę zadbać o budowanie z nią pozytywnych relacji? Ta kategoria może wzmacniacz poczucie przynależności do tej małej jednostki społecznej.

 

6️⃣ „Kto pierwszy?” – mini test wiedzy na temat emocji, relacji społecznych, przekonań na ich tematy. Wprowadza nutkę rywalizacji, gdyż pierwsza osoba, która uderzy w dzwonek i udzieli prawidłowej odpowiedzi może położyć na planszy swój diament.

 

 

No a właściwie o co chodzi z tymi diamentami? 💎

Oprócz tego, że jest to element łączący różne wersje gier z serii „MiJaMy się”, to pozwala na docieranie do końca gry. Na starcie każdy z 5 uczestników (od 5 lat) ma po 12 diamentów w jednym kolorze. Gracze pokolei rzucają kostką i w zależności od liczby oczek, jaką wyrzucą, taki numer karty wyciągają i wykonują polecenie / pytanie / zadanie na niej zawarte. Gdy zostanie udzielona odpowiedź, diament może być ułożony na danej planszy. Na każdej z nich maksymalnie umieszcza się 2 diamenty. Jeśli gracz położy na wszystkich planszach odpowiednią ilość tego kryształu, kończy grę.

 

 

Jak już wyżej wspomniałam ta pomoc terapeutyczna będzie dobrym wsparciem we wprowadzaniu i umacnianiu dziecka w byciu w świecie emocji i relacji. W pozytywny sposób wpłynie nie tylko na wyrażanie siebie, ale także na rozwijanie umiejętności poznawczych, takich jak uwaga, koncentracja, myślenie oraz nieszablonowe planowanie oraz kreatywność. 🤔

 

 

Narzędzie, o którym wam opowiadam, znajdzie zastosowanie w zajęciach grupowych, indywidualnych, w domu, przedszkolu i szkole, gabinecie czy stowarzyszeniu, dla dzieciaków neurotypowych, neuroatypowych, ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i dla dorosłych… Szczerze mówiąc dla każdego. Ja testowałam ją z każdą z tych grup i wszyscy z niej skorzystali. Niezależnie od formy, którą wybierzemy: pełna rozgrywka, losowanie pytań, wybór jednej kategorii, rozmowa kierowana czy inspirowana jedną planszą, zawsze uzyskamy efekt najważniejszy: poznanie siebie i wspólne spędzanie czasu. 💪

A w relacjach przecież o to chodzi.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powrót na górę

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij