Kiedy dzieci zaczynają podróż po świecie emocji i społeczeństwa może wydawać się im, że znalazły się w innym, niesamowitym wymiarze.👀
Wymiarze w którym wszystko jest nowe, intrygujące, czasem niezrozumiałe.
W którym każdy ma swoje dążenia, pragnienia, emocje.
Są w nim zachowania pożądane i oczekiwane, normy, zakazy, nakazy. Są też przyjemne doświadczenia, które pozostają w głowach na lata.
Jeśli chcemy wspierać naszych najmłodszych w procesie poznawania emocji, ludzi, a przede wszystkim siebie i swoich reakcji, to warto być przy nich. 👥🗣️
Dawać im swój czas, uwagę, zainteresowanie. Podejmować rozmowy dotyczące wielu tematów, nie tylko tych przyjemnych, ale przede wszystkim ważnych i rozwijających. To, że nasi rozmówcy będą mieć 5, 6 czy 9 lat nie jest istotne, gdyż z każdym można porozmawiać w sposób dostosowany do ich wieku.
Ważna jest również zabawa. To naturalny proces poznawania siebie, świata i ludzi. 🫂
A co może być ciekawsze niż połączenie gry, rozmowy i zabawy? Takie wspierające pomoce naprawdę robią robotę nie tylko w gabinecie, ale i domu rodzinnym. Myślę że w omawianym wyżej kontekście mogę polecić wam ostatnią z testowanych przeze mnie gier, a jest to „MiJaMy się Junior”.
Poznajemy w niej historię Czułka, 🐸 sympatycznego kosmity, który przyleciał z kosmosu i jego zadaniem jest poznanie ludzkich zachowań, emocji i reakcji. Dzięki nabytej wiedzy ma szansę na zrozumienie co jest ważne w relacjach między różnymi osobami.
Gra rozpoczyna się od rozłożenia 6 plansz i kart im przypisanych. Pytania zawarte na tych ostatnich zawierają się w 6 kategoriach:
1️⃣ „Ja” – to szansa na odkrycie siebie, opowiedzenie o swoich cechach osobowości, preferencjach oraz zastanowienie się nad nimi i podzielenie z otoczeniem.
2️⃣ „Emocje” – nawiązanie do rozpoznawania, nazywania, skalowania, reagowania, a ostatecznie regulowania szeroko rozumianych stanów emocjonalnych. Dzięki temu zyskujemy możliwość usłyszenia jak dziecko przeżywa dane emocje, jak również poszerzenia oddziaływań z zakresu psychoedukacji.
3️⃣ „Przyjaźń” – skłania do refleksji jak zachowuje się kolega czy przyjaciel. Jakie jego reakcje są pomocne, wspierające, z czego można brać przykład i powielać we własnym życiu, co może utrudniać utrzymanie satysfakcjonującej relacji.
4️⃣ „Zabawa” – przynosi chwile relaksu, śmiechu, aktywności. Dzięki urozmaiconym zadaniom gracze mogą się integrować, poznawać, doświadczać przyjemnych zachowań co powoduje uwalnianie się napięcia i wspiera redukowanie stresowych odczuć.
5️⃣”Rodzina” – jaka jest, co w niej cenię, czym chcę się pochwalić? Które cechy są moimi ulubionymi, jak mogę zadbać o budowanie z nią pozytywnych relacji? Ta kategoria może wzmacniacz poczucie przynależności do tej małej jednostki społecznej.
6️⃣ „Kto pierwszy?” – mini test wiedzy na temat emocji, relacji społecznych, przekonań na ich tematy. Wprowadza nutkę rywalizacji, gdyż pierwsza osoba, która uderzy w dzwonek i udzieli prawidłowej odpowiedzi może położyć na planszy swój diament.
No a właściwie o co chodzi z tymi diamentami? 💎
Oprócz tego, że jest to element łączący różne wersje gier z serii „MiJaMy się”, to pozwala na docieranie do końca gry. Na starcie każdy z 5 uczestników (od 5 lat) ma po 12 diamentów w jednym kolorze. Gracze pokolei rzucają kostką i w zależności od liczby oczek, jaką wyrzucą, taki numer karty wyciągają i wykonują polecenie / pytanie / zadanie na niej zawarte. Gdy zostanie udzielona odpowiedź, diament może być ułożony na danej planszy. Na każdej z nich maksymalnie umieszcza się 2 diamenty. Jeśli gracz położy na wszystkich planszach odpowiednią ilość tego kryształu, kończy grę.
Jak już wyżej wspomniałam ta pomoc terapeutyczna będzie dobrym wsparciem we wprowadzaniu i umacnianiu dziecka w byciu w świecie emocji i relacji. W pozytywny sposób wpłynie nie tylko na wyrażanie siebie, ale także na rozwijanie umiejętności poznawczych, takich jak uwaga, koncentracja, myślenie oraz nieszablonowe planowanie oraz kreatywność. 🤔
Narzędzie, o którym wam opowiadam, znajdzie zastosowanie w zajęciach grupowych, indywidualnych, w domu, przedszkolu i szkole, gabinecie czy stowarzyszeniu, dla dzieciaków neurotypowych, neuroatypowych, ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i dla dorosłych… Szczerze mówiąc dla każdego. Ja testowałam ją z każdą z tych grup i wszyscy z niej skorzystali. Niezależnie od formy, którą wybierzemy: pełna rozgrywka, losowanie pytań, wybór jednej kategorii, rozmowa kierowana czy inspirowana jedną planszą, zawsze uzyskamy efekt najważniejszy: poznanie siebie i wspólne spędzanie czasu. 💪
A w relacjach przecież o to chodzi.