Pomyśl, ułóż i sprawdź!

Pomyśl, ułóż i sprawdź!

W dzisiejszym kąciku recenzenckim chcę podzielić się z wami wrażeniami z użytkowania Systemu PUS wydawnictwa Epideixis. Miałam okazję intensywnie go testować, co zresztą robiłam z dużą chęcią, gdyż dostałam od was dużo pozytywnych informacji zwrotnych na jego temat. Jakie więc mam refleksje po stosowaniu Pomyśl – Ułóż – Sprawdź? Zapraszam do lektury. 🙂

 

Jak wiemy psychoedukacja emocjonalna jest niezwykle istotna we wspieraniu prawidłowego rozwoju psychicznego dziecka. Powinna zawierać kilka istotnych elementów, między innymi takich jak nauka zaobserwowania emocji w sobie (odczucia płynące z ciała związane z danym stanem emocjonalnym), określenie ich nazwy (dzięki łączeniu doznań cielesnych z określeniem językowym) oraz wyrażanie ich w sposób akceptowany społecznie. Te podstawowe aspekty można opracowywać z dzieckiem zarówno w sposób teoretyczny, jak i poprzez praktyczne ćwiczenia w diadzie lub grupie. Do wdrażania i doskonalenia umiejętności z zakresu teoretycznego system PUS stanowi rozwiązanie, które bardzo uatrakcyjni czas pracy terapeutycznej.

 

 

PUS łączy w sobie zarówno elementy obrazkowe – to odnajdziemy w książeczce o emocjach dla przedszkolaków – jak również jest w nim miejsce na ćwiczenia obrazkowo – tekstowe i tekstowe (wersja dla starszych dzieci 8 – 12 lat). Ćwiczenia z „Emocji i umiejętności społecznych 1” dotyczą rozumienia symboli, odnajdywania obrazków opisujących daną emocję, skojarzeń czy rozpoznawania prawidłowości / nieprawidłowości zachowań. Są one zróżnicowane pod kątem wizualnym, dzięki czemu są ciekawe i wciągające. Z kolei „Emocje dziecka 1” są bardziej rozbudowane, zarówno pod kątem merytorycznym, jak i stopniem trudności. Obejmują nie tylko rozumienie znaczenia gestów, mimiki czy postawy ciała, ale również dotykają tematyki słowotwórstwa, skalowania emocji, rozwoju teorii umysłu czy sposobów na poradzenie sobie z trudnymi emocjami.

 

 

Uważam, że System PUS wspomoże nie tylko gabinety specjalistów, ale również sprawdzi się w zaciszu domowym, Dzięki zabawowej formie, w której wykorzystuje się również aktywność fizyczną (dopasowywanie klocków), dziecko z przyjemnością wykonuje proponowane ćwiczenia, a wszystko zgodnie z zasadą, która mówi, że połączenie nauki z przyjemnością stanowi najbardziej produktywną formę przyswajania wiedzy. Co ważne, rodzic nie musi posiadać specjalistycznego przygotowania aby korzystać z tych pomocy, gdyż w książeczkach odnajdzie przystępną instrukcję użytkowania, jak również prostą formę sprawdzania poprawności wykonania zadania.

Podsumowując warto jeszcze dodać, że książeczki z Systemu PUS są przystosowane nie tylko do pracy z przedszkolakami i dziećmi i w wieku 8 – 12 lat, ale również z młodymi ludźmi ze SPE. Piszę o tym z pełnym przekonaniem, gdyż intensywnie używałam Pomyśl – Ułóż – Sprawdź przez ostatnie trzy tygodnie i miałam okazję przekonać się, że ćwiczenia w nim zawarte sprawdzają się w pracy z osobami ze spektrum autyzmu, Zespołem Downa i z niepełnosprawnościami intelektualnymi w stopniu lekkim i umiarkowanym. Każdy z młodych ludzi potrafił zrozumieć zasadę przyświecającą mechanizmowi ćwiczeń i z powodzeniem stosować ją w dobieraniu adekwatnych do polecenia odpowiedzi.

 

System PUS to ciekawe urozmaicenie zajęć terapeutycznych i edukacji domowej. Myślę, że często będę wracać do tych książeczek, jak również z chęcią rozszerzę swój początek kolekcji o kolejne elementy, które będą wspierać rozwój innych umiejętności, związanych z funkcjami poznawczymi i edukacyjnymi.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Powrót do góry

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij