
W dzisiejszym kąciku recenzenckim chcę podzielić się z wami wrażeniami z użytkowania Systemu PUS wydawnictwa Epideixis. Miałam okazję intensywnie go testować, co zresztą robiłam z dużą chęcią, gdyż dostałam od was dużo pozytywnych informacji zwrotnych na jego temat. Jakie więc mam refleksje po stosowaniu Pomyśl – Ułóż – Sprawdź? Zapraszam do lektury. 🙂
Jak wiemy psychoedukacja emocjonalna jest niezwykle istotna we wspieraniu prawidłowego rozwoju psychicznego dziecka. Powinna zawierać kilka istotnych elementów, między innymi takich jak nauka zaobserwowania emocji w sobie (odczucia płynące z ciała związane z danym stanem emocjonalnym), określenie ich nazwy (dzięki łączeniu doznań cielesnych z określeniem językowym) oraz wyrażanie ich w sposób akceptowany społecznie. Te podstawowe aspekty można opracowywać z dzieckiem zarówno w sposób teoretyczny, jak i poprzez praktyczne ćwiczenia w diadzie lub grupie. Do wdrażania i doskonalenia umiejętności z zakresu teoretycznego system PUS stanowi rozwiązanie, które bardzo uatrakcyjni czas pracy terapeutycznej.
PUS łączy w sobie zarówno elementy obrazkowe – to odnajdziemy w książeczce o emocjach dla przedszkolaków – jak również jest w nim miejsce na ćwiczenia obrazkowo – tekstowe i tekstowe (wersja dla starszych dzieci 8 – 12 lat). Ćwiczenia z „Emocji i umiejętności społecznych 1” dotyczą rozumienia symboli, odnajdywania obrazków opisujących daną emocję, skojarzeń czy rozpoznawania prawidłowości / nieprawidłowości zachowań. Są one zróżnicowane pod kątem wizualnym, dzięki czemu są ciekawe i wciągające. Z kolei „Emocje dziecka 1” są bardziej rozbudowane, zarówno pod kątem merytorycznym, jak i stopniem trudności. Obejmują nie tylko rozumienie znaczenia gestów, mimiki czy postawy ciała, ale również dotykają tematyki słowotwórstwa, skalowania emocji, rozwoju teorii umysłu czy sposobów na poradzenie sobie z trudnymi emocjami.
Uważam, że System PUS wspomoże nie tylko gabinety specjalistów, ale również sprawdzi się w zaciszu domowym, Dzięki zabawowej formie, w której wykorzystuje się również aktywność fizyczną (dopasowywanie klocków), dziecko z przyjemnością wykonuje proponowane ćwiczenia, a wszystko zgodnie z zasadą, która mówi, że połączenie nauki z przyjemnością stanowi najbardziej produktywną formę przyswajania wiedzy. Co ważne, rodzic nie musi posiadać specjalistycznego przygotowania aby korzystać z tych pomocy, gdyż w książeczkach odnajdzie przystępną instrukcję użytkowania, jak również prostą formę sprawdzania poprawności wykonania zadania.
Podsumowując warto jeszcze dodać, że książeczki z Systemu PUS są przystosowane nie tylko do pracy z przedszkolakami i dziećmi i w wieku 8 – 12 lat, ale również z młodymi ludźmi ze SPE. Piszę o tym z pełnym przekonaniem, gdyż intensywnie używałam Pomyśl – Ułóż – Sprawdź przez ostatnie trzy tygodnie i miałam okazję przekonać się, że ćwiczenia w nim zawarte sprawdzają się w pracy z osobami ze spektrum autyzmu, Zespołem Downa i z niepełnosprawnościami intelektualnymi w stopniu lekkim i umiarkowanym. Każdy z młodych ludzi potrafił zrozumieć zasadę przyświecającą mechanizmowi ćwiczeń i z powodzeniem stosować ją w dobieraniu adekwatnych do polecenia odpowiedzi.
System PUS to ciekawe urozmaicenie zajęć terapeutycznych i edukacji domowej. Myślę, że często będę wracać do tych książeczek, jak również z chęcią rozszerzę swój początek kolekcji o kolejne elementy, które będą wspierać rozwój innych umiejętności, związanych z funkcjami poznawczymi i edukacyjnymi.