Specjalne potrzeby edukacyjne.
Kiedyś słowa – magia, dzisiaj słowa, które towarzyszą mi na co dzień. Od kiedy rozpoczęłam pracę jako psycholog, a właściwie nawet już od 2.ego roku studiów, dużo czasu przebywam z osobami niepełnosprawnymi. Początkowo byli to dorośli, z czasem uczniowie w szkole. Każda z osób z niepełnosprawnością, którą spotkałam w pracy w WTZ, turnusach rehabilitacyjnych, stowarzyszeniu czy w szkole, uczyła i przypominała mi jedno: jestem wyjątkowa/y. Kiedy więc układam sobie w głowie czy na papierze plan pracy, staram się brać pod uwagę przede wszystkim potrzeby, zasoby, jak również pamiętać o trudnych sferach w funkcjonowaniu moich podopiecznych. Nie jest więc dziwne, że szukając pomocy terapeutycznych staram się, aby były proste i możliwe do wykorzystania w jak najszerszej grupie. Myślę, że pomoc od Epideixis pod nazwą „Paluszek” spełnia moje wymagania.
Przede wszystkim jest to mała, poręczna gra. Już dziecko w wieku przedszkolnym (sprawdzone!) jest w stanie wziąć je w swoje dłonie i manipulować w celu wykonania określonego zadania. A zadanie to jest proste: za pomocą opuszków palców przesuwać kulki w taki sposób, aby odtworzyć założony z góry (wydrukowany na karcie) wzór. Ilość ruchów jest dowolna oraz nie ma ograniczenia czasowego, przez co nasz uczeń (podopieczny) nie musi się spieszyć i ma możliwość w spokoju oraz skupieniu zająć się układanką. Dodatkową zaletą jest to, że oprócz 18 kart z kolorowymi wzorami, które są gotowymi do wykorzystania pomocami, mamy możliwość tworzenia własnych kompozycji. Umożliwiają to karty blanko na których możemy utrwalać własne pomysły, rozpoczynać wzory i zachęcać partnera do ich uzupełnienia za pomocą kredek / flamastrów. Jeśli chcemy skupić się na ćwiczeniach pamięciowych, to po przyjrzeniu się karcie możemy ją zakryć i odtworzyć wzór z pamięci. To tylko podstawowe formy zastosowania układanki, a wiele pomysłów dodatkowych znajdziemy w dedykowanym dla niego podręczniku metodycznym o tej samej nazwie.
Gra „Paluszek” w dużym stopniu jest nastawiona na rozwój wielu sfer funkcjonowania człowieka. Dzięki niej możemy kształtować / usprawniać funkcje poznawcze, takie jak:
- Spostrzeganie, a w tym różnicowanie, rozpoznawanie, orientację przestrzenną,
- Selektywność, podzielność i przerzutność uwagi oraz przedłużoną koncentrację,
- Pamięć krótkotrwałą,
- Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji.
Dodatkowo poprzez używanie tej gry zadbamy o rozwój motoryki małej, koordynacji wzrokowo – ruchowej, a przede wszystkim percepcji wzrokowej. Warto pamiętać, że rozwój tych funkcji to nie jedyny fakt o jaki dbamy podczas bawienia się „Paluszkiem”. Jak wiemy najcenniejszy jest czas, który poświęcamy drugiemu człowiekowi, a tutaj jesteśmy przecież razem. Nie warto więc ograniczać się do suchych komend: „ułóż ten wzór!”, tylko być w stałym kontakcie poprzez dialog, zachętę, motywację. Ćwiczmy naprzemienność wykonywania zadań, cierpliwość w oczekiwaniu na swoją kolej, pozytywne wzmacnianie w sytuacji frustracji powodowanej trudnościami w ułożeniu wzoru. Dbajmy o rozwój wyobraźni poprzez inspirowanie się do wytwarzania nowych układów i zastosowania zabawki. Przeplatajmy to innymi formami terapii, a nawet wplatajmy elementy innych zabaw czy gier. Wszystko to przyniesie wzmocniony efekt i zadba o odpowiedni rozwój, utrwalanie i wspieranie uczniów z różnymi potrzebami – nie tylko tymi specjalnymi.
Jeśli więc szukacie nowych pomysłów na urozmaicenie zajęć, to „Paluszek” może być tą zabawką, która urozmaici ich czas.