Specjalne Potrzeby Edukacyjne

Specjalne Potrzeby Edukacyjne

Specjalne potrzeby edukacyjne.

Kiedyś słowa – magia, dzisiaj słowa, które towarzyszą mi na co dzień. Od kiedy rozpoczęłam pracę jako psycholog, a właściwie nawet już od 2.ego roku studiów, dużo czasu przebywam z osobami niepełnosprawnymi. Początkowo byli to dorośli, z czasem uczniowie w szkole. Każda z osób z niepełnosprawnością, którą spotkałam w pracy w WTZ, turnusach rehabilitacyjnych, stowarzyszeniu czy w szkole, uczyła i przypominała mi jedno: jestem wyjątkowa/y. Kiedy więc układam sobie w głowie czy na papierze plan pracy, staram się brać pod uwagę przede wszystkim potrzeby, zasoby, jak również pamiętać o trudnych sferach w funkcjonowaniu moich podopiecznych. Nie jest więc dziwne, że szukając pomocy terapeutycznych staram się, aby były proste i możliwe do wykorzystania w jak najszerszej grupie. Myślę, że pomoc od Epideixis pod nazwą „Paluszek” spełnia moje wymagania.

 

 

Przede wszystkim jest to mała, poręczna gra. Już dziecko w wieku przedszkolnym (sprawdzone!) jest w stanie wziąć je w swoje dłonie i manipulować w celu wykonania określonego zadania. A zadanie to jest proste: za pomocą opuszków palców przesuwać kulki w taki sposób, aby odtworzyć założony z góry (wydrukowany na karcie) wzór. Ilość ruchów jest dowolna oraz nie ma ograniczenia czasowego, przez co nasz uczeń (podopieczny) nie musi się spieszyć i ma możliwość w spokoju oraz skupieniu zająć się układanką. Dodatkową zaletą jest to, że oprócz 18 kart z kolorowymi wzorami, które są gotowymi do wykorzystania pomocami, mamy możliwość tworzenia własnych kompozycji. Umożliwiają to karty blanko na których możemy utrwalać własne pomysły, rozpoczynać wzory i zachęcać partnera do ich uzupełnienia za pomocą kredek / flamastrów.  Jeśli chcemy skupić się na ćwiczeniach pamięciowych, to po przyjrzeniu się karcie możemy ją zakryć i odtworzyć wzór z pamięci. To tylko podstawowe formy zastosowania układanki, a wiele pomysłów dodatkowych znajdziemy w dedykowanym dla niego podręczniku metodycznym o tej samej nazwie.

 

 

 

Gra „Paluszek” w dużym stopniu jest nastawiona na rozwój wielu sfer funkcjonowania człowieka. Dzięki niej możemy kształtować / usprawniać funkcje poznawcze, takie jak:

  • Spostrzeganie, a w tym różnicowanie, rozpoznawanie, orientację przestrzenną,
  • Selektywność, podzielność i przerzutność uwagi oraz przedłużoną koncentrację,
  • Pamięć krótkotrwałą,
  • Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji.

Dodatkowo poprzez używanie tej gry zadbamy o rozwój motoryki małej, koordynacji wzrokowo – ruchowej, a przede wszystkim percepcji wzrokowej. Warto pamiętać, że rozwój tych funkcji to nie jedyny fakt o jaki dbamy podczas bawienia się „Paluszkiem”. Jak wiemy najcenniejszy jest czas, który poświęcamy drugiemu człowiekowi, a tutaj jesteśmy przecież razem. Nie warto więc ograniczać się do suchych komend: „ułóż ten wzór!”, tylko być w stałym kontakcie poprzez dialog, zachętę, motywację. Ćwiczmy naprzemienność wykonywania zadań, cierpliwość w oczekiwaniu na swoją kolej, pozytywne wzmacnianie w sytuacji frustracji powodowanej trudnościami w ułożeniu wzoru. Dbajmy o rozwój wyobraźni poprzez inspirowanie się do wytwarzania nowych układów i zastosowania zabawki. Przeplatajmy to innymi formami terapii, a nawet wplatajmy elementy innych zabaw czy gier. Wszystko to przyniesie wzmocniony efekt i zadba o odpowiedni rozwój, utrwalanie i wspieranie uczniów z różnymi potrzebami – nie tylko tymi specjalnymi.

 

 

 

Jeśli więc szukacie nowych pomysłów na urozmaicenie zajęć, to „Paluszek” może być tą zabawką, która urozmaici ich czas.

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Powrót do góry

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij