Specjalny Program Operacyjny: Zdaj Egzamin! czyli jak pomóc uczniom na ostatniej prostej

Specjalny Program Operacyjny: Zdaj Egzamin! czyli jak pomóc uczniom na ostatniej prostej

Dla części z naszych dzieciaków zbliżają się bardzo istotne dni: to egzaminy ósmoklasisty. Wydarzenie ważne w ich życiu, bo sprawdzające osiągniętą do tej pory wiedzę, 🤓 jak również decydujące o ich przyszłości – w końcu to także od ich wyników zależy do jakiej szkoły ponadpodstawowej zostaną przyjęci. W związku z tym pojawia się u nich pewien określony stan: stres. Ta reakcja ludzkiego organizmu może przyjmować dwie postacie: mobilizującą do działania i dodającą energii (to tak zwany eustres) oraz paraliżującą logiczne myślenie i uniemożliwiającą skupienie się na wykonaniu danego zadania, tylko kierującą umysł do doznań płynących z organizmu, czyli dystres. Ta druga forma jest bardziej nieprzyjemna, a u wrażliwszych osób może wręcz powodować ból różnych części ciała, a nawet cierpienie natury psychicznej.😖 Istotne jest, aby zapobiegać powstawaniu dystresu, lub wspomagać osobę odczuwającą go w próbach poradzenia sobie z nim.
Nasi uczniowie, mając stres przedegzaminacyjny, mogą odczuwać go w jednej z dwóch wyżej wspomnianych form. Naszym zadaniem, czyli zadaniem opiekunów, nauczycieli czy innych ważnych osób dorosłych, jest wsparcie ich w tej trudnej i nowej sytuacji.
Jedną z form takiej pomocy jest prosta psychoedukacja na temat powstawania stresu.

Dzieciaki podczas stresującej sytuacji odczuwają mobilizację swoich mózgów, a przez to zachodzi w ich mózgu i ciele szereg zmian:

🧠 ciało migdałowate pobudza organizm do działania „podnosząc alarm” i zwracając tym samym uwagę podwzgórza na stresowy bodziec;

🧠podwzgórze doprowadza (po drodze angażując przysadkę mózgową i nadnercza) do wydzielania kortyzolu, który pobudza nasze mięśnie i narządy do działania.

🧠W tym wszystkim ma również udział hipokamp, odpowiedzialny za pamięć. Kiedy odczuwamy stres, przywołuje on ze swojego magazynu wspomnienia, które mogą się przydać w analizie i poradzeniu sobie z zaistniałą sytuacją. To zadanie należy już do kory przedczołowej.

To bardzo okrojona analiza skomplikowanego mechanizmu powstawania stresu (po bardziej zaawansowaną zapraszam na przykład do książki Melanie Green „Mózg odporny na stres”), ale tyle informacji wystarczy uczniom, aby móc swobodnie używać „Specjalnego Programu Operacyjnego: Zdaj Egzamin!”.💪 To tytuł mojej kolejnej pomocy, mającej za zadanie wesprzeć dzieciaki w tych
dwóch ostatnich tygodniach przed egzaminami.

 

We wnętrzu znajdziecie opis mechanizmu stresu, plan na dwa tygodnie oraz podpowiedzi, jak można zadbać o relaks ciała i umysłu. Ten specjalny program może zadziałać przed każdym ważnym wydarzeniem, wystarczy wtedy zmienić słowo „egzamin” na inne, adekwatne do konkretnej sytuacji.

LINK DO SPOZE – KLIK!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powrót na górę

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij