Witaj w świecie dziecięcego „Mindfulness”

Witaj w świecie dziecięcego „Mindfulness”

Częste myślenie o przyszłości, poświęcanie nadmiernej uwagi obowiązkom, czy też gonienienie za pieniądzem… Przez wszystkie te czynności zaczyna coś nam umykać. Coś ważnego, dotyczącego tu i teraz: nasz dobrostan psychiczny. W jego skład wchodzi między innymi delikatna, emocjonalna sfera, której zakłócenia rzutują na resztę psychiki, a przez to funkcjonowanie na co dzień. Dorośli zaczynają to rozumieć i próbują stosować techniki Mindfulness w celu uzyskania lepszego samopoczucia i polepszenia jakości życia. 

 

A dzieciaki? Co z ich burzliwą, dopiero kształtującą się, sferą uczuciową? Same nie mają odpowiedniej wiedzy oraz doświadczenia, a słowo „Mindfulness” jest im tak bliskie i znane jak ustrój polityczny w Nowej Gwinei. Zadaniem osób dorosłych (zarówno rodziców, jak również innych istotnych w życiu dziecka osób) jest zatem pomoc w okiełznaniu trudnych emocji i skupieniu się na tu i teraz. Dobrym początkiem będzie „Mindfulness dla dzieci”, napisane przez C. Roman i J. R. Albertson – Wren, a wydane przez Sensus. 

 

W tej kolorowej książeczce odnajdziemy historie z życia dzieci. Są to sytuacje bliskie każdemu wczesnoszkolnemu uczniowi, to znaczy, że każdy z nich miał kiedyś możliwość części z nich doświadczyć. Dotyczą trzech, zasadniczych sfer życia młodej osoby: 

  • domu,  
  • szkoły oraz 
  • relacji z rówieśnikami.  

 

W każdej z nich są umiejscowione typowe, codzienne dla danej sfery zdarzenia, powodujące wybuch trudnych emocji.  

  1. W części domowej są to między innymi zgubienie telefonu czy strach przed wizytą u lekarza.  
  2. Z kolei w części szkolnej odnajdziemy niepokój przed wystąpieniem przed klasą, radzenie sobie z doręczycielem czy nieudany mecz.  
  3. Ostatnia część – o relacjach – przywołuje sytuacje związane przede wszystkim z przyjaźnią. 

 

Każda z tych sytuacji wywołuje określone uczucia, które, jeśli im się poddać, mogą przynieść wiele przykrych konsekwencji. Stąd do opisywanych sytuacji dołączone są ćwiczenia uważnościowe, które polecają i stosują dzieciaki w wieku czytelników, a są to: JasmineWillowKayliColby i Zake. Dzielą się swoim doświadczeniem i zachęcają innych do praktykowania uważności, dzięki czemu poczują spokój i większą kontrolę nad tym, co się z nimi dzieje, a co za tym idzie, będą mogli zadziałać skutecznie.  

Dzięki podziale książeczki na te krótkie opowiadania z ćwiczeniami, można je praktykować w dowolnym momencie (zarówno samo dziecko, jak również w parze z rodzicem), ponieważ ich zrozumienie i stosowanie nie zajmują wiele czasu (razem z przeczytaniem i spokojnym wykonaniem do 20 minut). Korzystanie z niej ułatwia również przyporządkowanie konkretnych uczuć do sytuacji – dzięki temu czytelnik szybko może odnaleźć technikę wspierającą w opanowaniu konkretnego problemu oraz emocji. 

 

Mindfulness dla dzieci” to interesujący wstęp do praktykowania tej metody przez młodszych czytelników, zarówno w domach, jak również podczas zajęć grupowych w zerówce przedszkolnej lub nauczaniu początkowym. Dzięki rozmowie na temat opisanego zdarzenia możemy pomóc dzieciom przejść przez doświadczane przez nie trudności, które mogą być podobne do tych czytanych. Jednocześnie wskazujemy oraz uczymy akceptowalnych, ale przede wszystkim pomocnych, sposobów radzenia sobie z tymi nieprzyjemnymi wydarzeniami. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powrót na górę

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij