Wyobraźcie sobie, że lądujecie na obcej planecie.👽 Nie znacie języka, obyczajów, sposobów na zrozumienie tamtejszej cywilizacji. Obserwujecie zachowanie i nie wiecie, czy ich zamiary są pokojowe, czy chcą wam zrobić krzywdę… Co byłoby najważniejsze w takiej sytuacji? Zrozumienie słów oraz intencji kosmitów. W znacznym stopniu ułatwiłoby to nawiązanie z nimi relacji.
Dzieciaki z Zespołem Aspergera, czy ze spektrum autyzmu, często mają poczucie niezrozumienia tego, co się dzieje wokół nich w kontekście społecznym. Specyfika ich funkcjonowania sprawia, że inaczej rozumieją słowa czy motywy postępowania rówieśników czy osób dorosłych. Potrzebują wsparcia w dotarciu do sensu pewnych zachowań i sformułowań po to, aby odnaleźć się w grupie i poczuć przynależność społeczną – co jest niezmiernie ważne dla każdego człowieka, młodszego i starszego. Zanim nie wesprzemy ich w prawidłowym rozumieniu znaczenia różnych sytuacji, czują się trochę jak na obcej planecie.
Jak Noro -1, bohater książki „Noro – 1 Przygody Nieziemskiego Przyjaciela” GWP Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne , którą dostałam od wydawnictwa, za co bardzo dziękuję. 💛💚To historia robota, który w wyniku usterki znalazł się na planecie, której do tej pory nie odwiedzał, czyli Ziemi. Odnalazł go Artur, 8-letni chłopiec. Początki nie były łatwe, bo Noro -1 opacznie interpretował różne zachowania swojego nowego przyjaciela, ale z upływem czasu rozumiał coraz więcej. Wszystko to dzięki otwartości i chęci pomocy ze strony Artura. To niezmiernie ważne, aby otaczać się ludźmi, którzy będą nas akceptować i przeprowadzą przez nowe oraz nieznane sytuacje. Szczególnie, gdy sprawiają nam wiele trudności.
Właśnie to dzieje się w książce. Nasz robot poznaje wiele sytuacji, które początkowo niezrozumiałe, dzięki tłumaczeniom 8-latka zaczynają nabierać sensu. Również emocje, dotąd obce dla Noro – 1 , stają się przystępniejsze w rozumieniu. Dowiaduje się, jakie wydarzenia mogą spowodować określone reakcje emocjonalne i w jaki sposób ludzie to okazują. Intencje i motywy postępowania Ziemian przestają być dla niego zagadkowe, wręcz zaprzyjaźnia się z Arturem.
Książeczka „Noro -1 Przygody Nieziemskiego Przyjaciela” jest fantastyczną pomocą dla dzieci, które potrzebują wsparcia w zakresie rozumienia uczuć, motywów postępowania i relacji społecznych. Podzielona na kilka części, na końcu których znajdziemy ćwiczenia utrwalające czytany tekst, ale także poszerzające zakres dyskusji na poruszane w rozdziale tematy.Dzięki temu ćwiczymy nie tylko nazywanie uczuć czy rozumienie sytuacji społecznych, mamy także okazję doskonalić:
1. procesy poznawcze naszych dzieciaków (koncentrację, uważność, pamięć krótko i długotrwałą, wyobraźnię) oraz
2. motorykę małą (ćwiczenia praktyczne, które są także propozycjami do poszerzenia czytanych treści).
Przydatna w pracy gabinetowej, chociaż będzie również pasować do zajęć w małej grupie w ramach na przykład TUSu. Na jej podstawie udało mi się stworzyć karty pracy, które mogą być ciekawym urozmaiceniem do lektury tej ciekawej książeczki.